Transport międzynarodowy - całopojazdowy i częściowy. Czym różnią się między sobą?

Transport międzynarodowyTransport międzynarodowy realizowany jest w dwóch głównych wariantach - całopojazdowym i częściowym - drobnicowym.

Dzięki wsparciu profesjonalnych firm transportowych klienci mogą przetransportować na dowolną odległość praktycznie każdy towar.

W przypadku transportu międzynarodowego jest on realizowany w dwóch głównych wariantach - całopojazdowym oraz częściowym, który nazywa się także drobnicowym. Na czym polegają główne różnice pomiędzy tymi dwoma typami transportu?

Transport całopojazdowy - FTL

Transport całopojazdowy określany jest w międzynarodowej nomenklaturze jako FTL - skrótem oznaczającym w języku angielskim Full Truck Load, czyli w tłumaczeniu "pełny załadunek ciężarówki".

Dzisiaj praktycznie każda firma transportowa oferuje świadczenie usług w systemie FTL. Transport całopojazdowy doskonale sprawdza się wtedy, gdy do przewiezienia są większe ładunki, zajmujące całą powierzchnię załadunkową pojazdu.

Transport całopojazdowy realizowany jest przede wszystkim na zlecenie większych firm, które często realizują przewóz mienia z jednego punktu do drugiego punktu pomiędzy krajami. Dzięki temu, że zleceniodawca nie musi dzielić się przestrzenia ładunkową z innymi klientami firmy transportowej, przewóz może odbyć się na dokładnie takiej trasie, która będzie najbardziej opłacalna.

Nie oznacza to, że transport FTL jest zarezerwowany tylko i wyłącznie dla większych firm. Często korzystają z niego również firmy mniejsze, które mają większe ładunki do przetransportowania - zarówno składające się z jednego, jak i z różnych rodzajów towarów.

Warto przy tym zaznaczyć, że transport całopojazdowy nie oznacza, że cała powierzchnia załadunkowa pojazdu musi być wykorzystana w stu procentach. Warto jednak pamiętać, że w tym przypadku nie jest to tak ekonomiczne rozwiązanie, ponieważ zapłata odbywa się za całość pojazdu. Jednak w przypadku cennych czy wartościowych ładunków, które źle znoszą długi przewóz, transport ten jest często najlepszym rozwiązaniem.

Transport całopojazdowy - zalety i wady:

  • cała przestrzeń załadunkowa pojazdu dla jednego klienta
  • możliwość przewożenia jednego typu towaru albo różnych towarów
  • szybki dojazd na wyznaczonej z góry trasie
  • polecany przy wartościowych, cennych ładunkach, które źle znoszą długi transport
  • wyższy koszt przy braku wypełnienia przestrzeni ładunkowej w całości

Transport częściowy, drobnicowy - PTL

Transport międzynarodowy może być również realizowany w wariancie PTL, czyli drobnicowym albo częściowym. Skrót PTL pochodzi od angielskiego Part Truck Load, co oznacza ?częściowy załadunek ciężarówki".

W przypadku transportu częściowego mamy do czynienia z podziałem przestrzeni załadunkowej pojazdu na wielu zleceniodawców, z których każdy otrzymuje pożądaną przez siebie przestrzeń załadunkową.

Na transporcie drobnicowym bazują również przewozy zamawiane przez różnego rodzaju giełdy transportowe, czyli specjalne platformy, które stanowią miejsce wymiany informacji pomiędzy firmami spedycyjnymi a przewoźnikami. Pozwalają one na sprawdzanie w czasie rzeczywistym aktywnych usług transportowych i "dołączenie" własnego ładunku do konkretnego samochodu z pustą przestrzenią. Dzięki temu redukuje się tak zwane puste przewozy, co niesie korzyści dla każdej ze stron transakcji.

Aby korzystać z transportu drobnicowego nie trzeba jednak uczestniczyć w giełdach transportowych. Usługi tego rodzaju oferowane są również przez firmy transportowe działające na terenie całego kraju - dzięki temu, że posiadają wielu klientów, są w stanie zoptymalizować transport ich ładunków na różnych trasach bez potrzeby korzystania z usługi transportu całopojazdowego.

Transport drobnicowy - zalety i wady:

  • przestrzeń załadunkowa dzielona jest na wielu klientów
  • możliwość przewożenia jednego typu towaru albo różnych towarów
  • czas dojazdu może się wydłużyć, gdy towar ma być dostarczony pod różne adresy
  • polecany przy ładunkach, które dobrze znoszą długi transport
  • przystępny koszt w porównaniu z transportem całopojazdowym

Źródło: www.stan-trans.com.pl.