Aspekty techniczne ładowania elektryków

Ładowanie elektrycznego samochoduJak od strony technicznej wygląda ładowanie samochodu elektrycznego? Od czego zależą moc i czas ładowania? Czy ładowanie elektryka jest bezpieczne?

Moc ładowania elektryków

Wśród podstawowych aspektów technicznych ładowania elektryków znajduje się moc, z jaką samochody mogą być ładowane. Parametr ten różni się w zależności od konkretnych standardów ładowania. W przypadku korzystania z prądu stałego i zastosowania standardu CHAdeMO lub CCS (Combo) większość stacji sieci GreenWay oferuje maksymalną moc ładowania do 50 kW, ale są też w ich sieci stacje o mocy 100 i 150 kW, a od 2020 pojawią się stacje o mocy do 350 kW. Przy ładowaniu prądem zmiennym i z użyciem standardu Typ 2 może to być moc aż do 43 kW, jednak w większości przypadków publiczne stacje ładowania AC oferują moc 22 kW.

Warto mieć na uwadze, że maksymalna moc ładowania naszego samochodu nie zależy od ładowarki. Ładowaniem pojazdu elektrycznego zarządza specjalny system informatyczny, umieszczony w każdym takim pojeździe - to BMS. System ten komunikuje się z ładowarką i pobiera od niej dane na temat mocy, jaką ładowarka dysponuje. W zależności od tego, w jakim stanie jest bateria, to BMS decyduje, z jaką mocą maksymalną będzie ładować się pojazd. To dlatego po przekroczeniu ok. 80% stanu naładowania spada moc - BMS chroni baterię przed przegrzaniem.

Oprócz BMS, istnieje szereg innych czynników, które mają wpływ na maksymalną moc ładowania. Ograniczenie może po prostu wynikać z możliwości technicznych danego samochodu. Nie każdy model pozwala na tzw. ładowanie szybkie, czyli prądem stałym. Dla procesu ładowania nie jest też obojętne, jakie temperatury panują w otoczeniu, czy bateria przed ładowaniem była rozgrzana, czy zimna. Niskie temperatury obniżają moc ładowania.

Czas ładowania elektryków

W sposób oczywisty i logiczny czas ładowania zależy od mocy ładowarki i pojemności baterii samochodu. W największym uproszczeniu czas ładowania to wynik dzielenia pojemności akumulatora przez moc ładowania. W praktyce w trasie, gdy korzystamy z ładowarek takich jak te, które oferuje sieć GreenWay, z zasady podładowujemy baterie do około 80 procent pojemności. W przypadku szeregu popularnych modeli i użycia prądu stałego o mocy 50 kW wystarczy nam na to do 30 minut. W przypadku popularnego Nissana Leafa (nowszego, z baterią 40 kWh) z powodu zastosowanego rozwiązania systemu chłodzenia baterii czas ten może być dłuższy.

Dla niektórych 30 minut to długo, zauważmy jednak, że to niemal w sam raz tyle, aby w trasie odetchnąć nieco po kilku godzinach jazdy - a czas ten można pożytecznie zagospodarować.

Zupełnie inaczej będzie wyglądał czas ładowania, gdy samochód elektryczny podepniemy do normalnego domowego gniazdka. Tu w oczywisty sposób decyduje niska dostępna moc. Z gniazdka mamy najwyżej 3,6 kW. Jeśli chcemy więc doładować baterię o pojemności przykładowo 30 kWh, to cały proces zajmie nieco ponad 8 godzin. Ładowanie z domowego gniazdka mimo, że długotrwałe, ma jedną ogromną zaletę - jest bardzo tanie, a w ciągu nocy pojazd i tak nie jest wykorzystywany, zatem bez przeszkód można nocny postój przeznaczyć na ładowanie.

Bezpieczeństwo w trakcie ładowania

Świadomość tego, że podczas korzystania z ładowarek używane są duże moce, może rodzić pytanie, czy cała ta procedura jest bezpieczna. Z bezpieczeństwem ładowania elektryków jest w pewnym sensie tak samo, jak z bezpieczeństwem korzystania z prądu w domu. Rozwiązania techniczne gwarantują nam pełne bezpieczeństwo użytkowania przy korzystaniu z urządzeń zgodnie z zasadami zdrowego rozsądku. Czasem pada jednak pytanie, czy bezpieczne jest korzystanie z ładowarki przy złej pogodzie - w czasie burzy, opadów deszczu czy śniegu. W powszechnej świadomości jest przekonanie, że przy korzystaniu z prądu trzeba być ostrożnym z wodą. Słusznie. Jednak w przypadku korzystania z ładowarek obawy te są zbędne. Zarówno ładowarki, jak i samochody są celowo tak zaprojektowane, aby możliwe było korzystanie z nich w każdych warunkach atmosferycznych bez obaw o własne bezpieczeństwo. Można zatem zarówno myć samochód elektryczny w myjni, ładować go czy jeździć nim w deszczu.

Ocena: 5.0

Komentarze