Auto z instalacją LPG - podstawowe informacje na temat eksploatacji

Auto z instalacją LPGEkologiczna jazda nie wystarcza Polakowi jako sposób na obniżenie kosztów eksploatacji samochodu. O wiele bardziej przemawiają za to do nas oszczędności, jakie niesie ze sobą montaż instalacji LPG, gdyż jak wiadomo litr gazu kosztuje o połowę mniej niż benzyny. Jest on sprzedawany na każdej stacji paliw, koszt montażu systemu, który umożliwi napędzanie nim auta szybko zwraca się przy kolejnych kilometrach i tankowaniach, a poza tym pomysł ten wykorzystuje tak wielu naszych rodaków, że nie może być on zły, prawda?

Kolorowy obraz przesłaniają tu jednak wymagania, jakie stawia przed kierowcą posiadanie instalacji LPG. Oczywiście jazda z nią może być komfortowa, jednak by oszczędzić sobie stresu trzeba wiedzieć, jak eksploatować pojazd wyposażony w tego typu system i na co zwracać szczególną uwagę podczas jego montażu.

Kwestia montażu

Satysfakcja z posiadania samochodu wyposażonego w instalację LPG uzależniona jest między innymi od tego, kto zajmował się jej montażem. Po pierwsze tego typu inwestycja powinna zostać oparta na modelu systemu dokładnie dobranym do modelu auta oraz silnika, jaki pracuje pod jego maską. Dzięki temu negatywne skutki zasilenia motoru tego typu paliwem zostaną ograniczone do minimum, a jednostka będzie pracowała bez zastrzeżeń przez wiele lat. Nie obędzie się zatem bez fachowego montażu i skorzystania z doradztwa eksperta, który profesjonalnie zajmuje się zakładaniem instalacji LPG. Jeśli kierowca wybierze jednak drogę na skróty i będzie starał się dokonać montażu jak najniższym kosztem to wówczas musi się on liczyć z tym, że szybko dosięgną go koszty remontu silnika, wszelkich napraw oraz niespodziewanych awarii, które dodatkowo mogą poważnie nadszarpnąć nerwy każdego właściciela auta używanego.

Alergia na gaz?

W kwestii alergii na gaz nie chodzi tu bynajmniej o reakcję kierowcy, ale silnika, gdyż jak wie każdy specjalista, nie każda jednostka napędowa dobrze znosi zasilanie tego typu paliwem. Im starszy egzemplarz samochodu, tym większe prawdopodobieństwo, że uda się nam dopasować instalację LPG i to w atrakcyjnej cenie. Jednak wraz z postępem, w dziedzinie motoryzacji zaczęły pojawiać się rozwiązania, które mogą skomplikować montaż tego systemu, a na pewno uczynić go o wiele bardziej kosztownym i mniej opłacalnym. Czasem trzeba „dołożyć” wytrysk sekwencyjny, jednak nie jest to uniwersalne remedium. Najbardziej nieopłacalne jest szukanie instalacji gazowej do silników z doładowaniem, gdyż one i tak muszą otrzymać swoją dawkę benzyny, by prawidłowo działać, a więc koszty pokonania każdych 100 km mogą tu wręcz wzrosnąć – o takich jednostkach napędowych oraz takich, które zużywają się szybko na skutek zasilenia gazem (np. silniki o małej pojemności) mówi się właśnie, iż mają alergię na gaz.

Instalacja LPG obciąża twój silnik

Dla nikogo, kto rozważa montaż instalacji LPG i choć trochę orientuje się w specyfice jej działania nie powinno być zaskoczeniem, iż system ten stanowi ekonomiczną alternatywę połączoną z dużym obciążeniem silnika. Komora spalania nie jest przystosowana do mieszanki suchej, gdyż nie pod nią była projektowana. Chcąc więc zdecydować, czy montaż owej instalacji będzie dobrym pomysłem lub podejmując decyzję, czy samochód, który chcemy kupić będzie nadawał się do takiej modyfikacji, warto przeprowadzić następujące działania kontrolne:

  • ocenę stanu okablowania silnika oraz świec zapłonowych,
  • weryfikację stanu filtrów i kolektorów,
  • diagnostykę komputerową silnika,
  • ocenę stopnia zużycia zapłonowego paliwa.

Co może pójść nie tak?

Jeśli kierowca nie oszczędzał zarówno na instalacji, jak i konieczności specjalistycznego dobrania jej do swojego samochodu, a cały proces montażu został wykonany przez profesjonalistów, to czekają taką osobę bardzo oddalone w czasie czynności serwisowe. Przyjmuje się, iż w takiej postaci i przy właściwej eksploatacji silnik powinien zacząć dawać oznaki zmęczenia dopiero po kilkudziesięciu tysiącach kilometrów. Nim jednak osiągniemy takie wskazanie przebiegu konieczne będą regularne wizyty kontrolne w warsztacie, np. w celu wymiany filtrów. Nie zaszkodzi również kontrolować w równych odstępach czasu szczelności całego układu, działania parownika oraz układu wtryskowego. Jeśli coś poszło nie tak podczas doboru lub montażu instalacji LPG to wszelkie luzy zaworów mogą okazać się bardzo destrukcyjne dla silnika, który został zasilony takim systemem. Zdaniem ekspertów japońskie marki najgorzej radzą sobie z takimi zmianami, dlatego to im warto poświęcić najwięcej uwagi. Zignorowanie problemów może skończyć się zaś wypaleniem gniazda zaworowego, szybkim nadejściem czasu, gdy remont silnika będzie konieczny oraz oczywiście niemałym kosztem wizyty w warsztacie i zlikwidowania usterek.

Autor: www.autotesto.pl.

Komentarze