Awarie silnika - na co zwrócić uwagę

Awaria silnikaJeżdżąc samochodem na co dzień, znasz wszystkie odgłosy, jakie się z niego wydobywają. Wiesz, jak pracuje silnik, jakie masz zużycie paliwa. Wszelkie odstępstwa od normy powinny stać się powodem do niepokoju i pretekstem do odwiedzenia warsztatu.

Jeżdżąc swoim autem przez jakiś czas zaczynasz dostrzegać niepokojące symptomy możliwych awarii. Nie musisz być mechanikiem, aby po typowych objawach rozpoznać możliwą usterkę jednostki napędowej.

Paląca się kontrolka "check engine" może sygnalizować bardzo wiele. Od niegroźnych usterek, typu katalizator czy EGR, po awarie grożące zniszczeniem silnika. Dlatego lepiej jej nie bagatelizować i szybko podjechać na warsztat,gdzie diagnosta odczyta kod błędu za pomocą urządzenia do diagnozy.

Znikający olej

Kiedy bagnet pokazuje coraz niższy stan oleju, a z rury wydechowej się dymi, to może być znak, że silnik pobiera olej. Tak samo, jak zapalająca się kontrolka poziomu oleju lub ciśnienia oleju. Brak widocznych śladów wycieku na silniku, przy jednoczesnym znacznym ubytku oleju, to znak, że masz do czynienia z awarią uszczelniaczy zaworowych, turbosprężarki lub, co gorsza, z ogólnym wyeksploatowaniem silnika.

Uszczelka pod głowicą

Gdy obserwujesz, że pod korkiem wlewu oleju zbiera się gęsty szlam, maź o jasnym zabarwieniu, to znak, że jeździsz więcej na krótkich dystansach, a w oleju zbiera się wilgoć. Ciemny kolor osadu oznacza, że do oleju dostaje się płyn chłodzący, a to znak, że możesz mieć przepaloną uszczelkę pod głowicą.

Podobnie wówczas, gdy z rury wydechowej twojego auta wydobywa się niebieski dym, a dodatkowo szybko ubywa oleju, sprawdź, czy twoje auto nie spala oleju. Wpływ na to mają nieszczelne pierścienie tłokowe, uszczelniacze zaworowe lub uszkodzona uszczelka pod głowicą.Olej, który zbiera się na obudowie filtra powietrza świadczy o przepaleniu się uszczelki pod głowicą lub o zużyciu pierścieni tłokowych. W układzie smarowania wzrasta ciśnienie, które powoduje wyrzucanie oleju do obudowy filtra powietrza przez odmę. Zdarza się wówczas, że spaliny wydostają się też przez otwór bagnetu olejowego, wypychając go.

Objawem uszkodzenia uszczelki jest też pojawienie się podczas pracy silnika pęcherzyków powietrza w zbiorniczku wyrównawczym. Dochodzi wówczas do charakterystycznego bulgotania płynu chłodzącego w zbiorniczku, na skutek wchodzenia do niego spalin, wdmuchiwanych do obiegu chłodzenia silnika. Grozi to przegrzaniem jednostki napędowej.

Metaliczne odgłosy z silnika

Metaliczne odgłosy dobiegające z silnika świadczą o problemach z rozrządem lub panewkami korbowodowymi silnika, co z kolei prowadzić może do kapitalnego remontu jednostki. Jeśli stukanie pojawia się nagle, natychmiast wyłącz silnik.

Jeśli silnik przerywa podczas przyspieszania, nierówno pracuje na wolnych obrotach, przerywa się i krztusi, sprawdź kable wysokiego napięcia, cewkę zapłonową oraz przepływomierz, a także układ wtryskowy oraz świece.

Wycieki oleju

Olej, który zbiera się na obudowie filtra powietrza świadczy o przepaleniu się uszczelki pod głowicą lub o zużyciu pierścieni tłokowych, W układzie smarowania wzrasta ciśnienie, które powoduje wyrzucanie oleju do obudowy filtra powietrza przez odmę. Zdarza się wówczas, że spaliny wydostają się też przez otwór bagnetu olejowego, wypychając go.

Kiedy na postoju pod twoim autem pojawia się plama oleju, to znak, że masz zużyte uszczelki lub nieszczelną odmę. Aby sprawdzić dokładne miejsca wycieków, musisz najpierw porządnie umyć silnik. O zużyciu silnika świadczy wyciekanie oleju wszelkimi możliwymi szczelinami, co ma miejsce kiedy duże ciśnienie wypycha olej ze skrzyni korbowej.

Falowanie pracy silnika

Twoje auto na jałowym biegu nierówno pracuje, a obroty samoczynnie rosną i opadają? Należy sprawdzić silniczek krokowy, układ wtryskowy, filtr powietrza. Przyczyną mogą być również nieprawidłowe wskazania sondy lambda lub zanieczyszczona przepustnica. Falowanie obrotów często spotyka się w autach wyposażonych w instalację gazową. Należy tutaj również sprawdzić kable wysokiego napięcia oraz szczelność układu dolotowego. Przyczyn falowania może być wiele, niektóre błahe inne, zdecydowanie bardziej poważne.

Czarny dym i większe spalanie paliwa, a także spadek mocy silnika, wskazują na zużycie turbiny. Równocześnie Podobne objawy towarzyszą awarii wtryskiwaczy, awarii sondy lambda, awarii przepływomierza. Może to być również objaw zatkanego zaworu EGR.

Autor: www.robex-pomocdrogowa.pl

Ocena: 5.0

Komentarze