Historia starego, dobrego Diesla

Historia DieslaOd dawien dawna, można zauważyć wręcz eksponencjalny rozwój technologii. Jednakowoż, to w ostatnich kilku dekadach jest on tak zauważalny, jak nigdy dotąd. Robimy wszystko co w naszej mocy, aby usprawnić wszystkie gałęzie przemysłu, szeroko pojętej inżynierii oraz rozwiązywać problemy, których na co dzień dostarcza nam życie.

W obecnych czasach, są jednak pewnego rodzaju sektory, od których wymaga się szybszego rozwoju, niż od wszystkich innych. Przykładem takiej dziedziny, gdzie zmiany muszą zachodzić jak najszybciej, a stawką jest zdrowie ludzi i przyszłość naszej planety, jest energetyka. Dlaczego to takie istotne? W zależności od emisji zanieczyszczeń do środowiska, kształtujemy przyszłość świata dla przyszłych pokoleń. Sytuacja jest coraz gorsza i trzeba ją ratować. Przez długi okres czasu, kluczowymi technologiami w energetyce były te, które skupiały się na procesach spalania paliwa. Rozróżniane są różnego rodzaju obiegi silnikowe, które reprezentują różne podejścia do procesu spalania, między innymi: obieg Otto, obieg Stirlinga, obieg Diesla. W bieżącym artykule, przyjrzymy się właśnie temu ostatniemu trochę głębiej i powiemy co nieco o historii jego powstania.

Pierwszą ciekawą kwestią dotyczącą historii, z jaką powiązany jest silnik Diesla, jest fakt, że tak naprawdę to nie on jest autorem pomysłu omawianej technologii spalania paliwa. Wynalazcą, który dokonał odkrycia, był wybitny brytyjski inżynier Herbert Akroud-Stuart. Mimo wszystko, mało kto wie, o istnieniu drugiego z wymienionych dżentelmenów, za to praktycznie każdy wie kim był Rudolf Diesel. Z czego to wynika? Zjawisko to bierze się stąd, że sam patent został zarezerwowany w pierwszej kolejności przez Rudolfa Diesla, nie Stuarta, a jak historia uczy – kto pierwszy ten lepszy. W przeszłości było wiele podobnych przypadków, gdzie pojawiał się spory odnośnie tego, kto jest autorem danego odkrycia jak np. było to w przypadku żarówki lub radia. Historia po prostu lubi się powtarzać.

W etapach ewolucji zastosowania silnika Diesla, można rozróżnić bardziej istotne wydarzenia, które miały miejsce w całym procesie. Wyróżniamy kolejno takie kwestie jak:

  • 1893 r. - otrzymanie patentu na stacjonarny silnik wysokoprężny
  • 1903 r. - zastosowanie pierwszego w historii silnika wysokoprężnego o przełożeniu praktycznym na ruch mobilny (statki, samochody)
  • 1936 r. - kluczowa data w historii rozwoju technologii Diesla, wybudowanie samochodu wyposażonego w silnik wysokoprężny wspomnianej konstrukcji (Mercedes-Benz 260D)

Istnieje oczywiście o wiele więcej istotnych dat dotyczących rozwoju technologii Rudolfa Diesla, jednak te, które wymieniłem w artykule są kluczowe i szczególnie warte do zapamiętania, aby móc się kiedyś popisać wiedzą w merytorycznej dyskusji ze znajomymi, na tematy ściśle techniczne. Warto zgłębić wiedzę na temat rozwoju jednostek napędowych jeszcze bardziej, zaglądając do powszechnie dostępnych w internecie źródeł, bo to temat, który praktycznie nie ma końca - cały czas się rozwija. Czytaj więcej i bogać swoją wiedzę!

Autor artykułu BTH FAST autoryzowany dealer silników DEUTZ.

Ocena: 5.0