Jazda na suwak - na czym ma polegać zgodnie z najnowszymi przepisami?

Jazda na suwakPod koniec roku 2019 z inicjatywy Ministerstwa Infrastruktury w życie weszła uchwała dotycząca zmian w Prawie o ruchu drogowym. Jeden z przepisów dotyczy obowiązkowej jazdy na suwak (lub inaczej - na zamek błyskawiczny). Jednak poza ogólną informacją o nowym prawie, kierowcom nie zostało dokładnie wytłumaczone to, jak ten przepis należy stosować w praktyce.


Czego dotyczy jazda na suwak?

Wprowadzenie nowego przepisu zmieni niewiele na drogach wtedy, kiedy nie będzie on egzekwowany. Dlatego tak ważne jest, by się z nim zapoznać i go zrozumieć. Potem zaś za jego nieprzestrzeganie sprawcy wykroczeń powinni być karani. Tylko wtedy nie pozostanie on kolejnym "martwym artykułem". Praktyczne zastosowanie jazdy na suwak (oraz zawartego w ustawie tworzenia korytarza życia) dotyczy tego kto, kogo i kiedy ma wpuszczać na drodze. Przepis ten ma na celu sprawienie, by jazda mogła być płynna i bezproblemowa oraz to, by kierowcy nie zajeżdżali drogi lub nie "siedzieli na zderzaku" auta jadącego przed nimi.

Zobacz również: https://www.car-master.com.pl/korytarz-zycia-i-jazda-na-suwak.

Jazda na zakładkę - który z kierowców ma pierwszeństwo?

Nowe przepisy, które wprowadziły jazdę na zakładkę mają między innymi wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa jeśli chodzi o wykonywanie manewru zmiany pasa ruchu. Chodzi tu o takie sytuacje, gdy na jezdni z co najmniej dwoma pasami w jednym kierunku jeden z pasów się kończy (albo przejazd został tymczasowo zablokowany - przez kolizję czy zepsuty samochód). Jak ma wyglądać w takiej wyjątkowej sytuacji pierwszeństwo przejazdu? Wtedy osoby kierujące pojazdami na pasie posiadającym kontynuację są zobowiązane - bezpośrednio przed miejscem zaniknięcia pasa ruchu albo wystąpienia przeszkody i zawsze w warunkach zmniejszonej prędkości - umożliwić jednemu albo dwóm (co zależne jest od liczny pasów) pojazdom zmianę pasa ruchu. Mają one mieć możliwość wjechania na ten pas, gdzie występuje możliwość bezproblemowej kontynuacji jazdy. Jest to zasada odwróconego pierwszeństwa, która obowiązuje wyłącznie wtedy, gdy kierowca poruszający się po pasie zanikającym (albo z niespodziewanym utrudnieniem) nie ma możliwości kontynuowania jazdy i wjechania na pas ruchu bez żadnego kłopotu. To właśnie rewolucja w przepisach, o której wcześniej nie było mowy. W praktyce oznacza to, że kierujący pojazdem który dojedzie do końca swojego pasa (nie wcześniej!), uzyskuje pierwszeństwo przed samochodem na sąsiednim pasie ruchu (tym, który ma zapewnioną kontynuację jazdy). Jest więc w sytuacji uprzywilejowanej, ponieważ powinien on zostać wpuszczony przez kierującego jadącego obok na pasie z kontynuacją ruchu. Podkreślane jest jednak, że pierwszeństwo wjazdu "na suwak" odbywać się ma w miejscu, gdzie wyraźnie zaznaczono końcowy odcinek pasa. Jest to ważne, ponieważ wtedy nie powinno dochodzić do prób zmiany pasa ruchu jednocześnie w kilku miejscach, przez kilku kierowców. To bowiem zdecydowanie nie sprzyja płynności ruchu i nie uprawnia do zmienionej zasady pierwszeństwa. Takie manewry nie są oczywiście zupełnie wykluczone, jednak wykonuje się je na własną odpowiedzialność, bo nie można liczyć na wtedy na ochronę związaną z nowymi przepisami (bo nie dotyczą one tego typu sytuacji). Trzeba też pamiętać, że nawet zmieniając pas ruchu w wyznaczonym miejscu i ze zmienioną zasadą pierwszeństwa, nadal należy zachować dużą ostrożność i zrobić to z zachowaniem wszelkich warunków bezpieczeństwa.

Co jeszcze należy wiedzieć na temat nowych przepisów?

Jazda na suwak jest ważna i na polskich drogach powinna stanowić normę. Stosowanie się do niej mogłoby pomóc w zmniejszeniu zakorkowania ulic w miastach. Tak więc nowe przepisy są istotne, ale powinny zostać przedstawione tak, by usłyszeli o nich wszyscy kierowcy. Trzeba tutaj bowiem zwrócić uwagę nie tylko na zmienioną zasadę pierwszeństwa przy wjazdach na zamek błyskawiczny na pas ruchu z płynną jazdą, ale też na kilka innych ważnych rzeczy. Przede wszystkim na to, że jazda na suwak powinna się wtedy odbywać przy znacznym zmniejszeniu prędkości. Zazwyczaj takie spowolnienie będzie wywołane zatorem drogowym (awarią, stłuczką, dużym natężeniem ruchu). Wyjątkiem w którym zasada jazdy na zakładkę nie znajdzie zastosowania, będzie ten w którym zmniejszona prędkość pojazdów (względem prędkości dopuszczalnej) będzie nadal wyższa niż w przypadku zatoru drogowego. Natomiast w sytuacji kiedy na jezdni z trzema pasami ruchu spowolnienie wystąpi tylko na dwóch, a jeden z pasów będzie przejezdny, to zasada jazdy na zamek błyskawiczny będzie obowiązywać wyłącznie wtedy, gdy tempo jazdy zmniejszy się zarówno na pasie ruchu zanikającym, jak i na sąsiadującym z nim pasie na którym nie ma przeszkody. Natomiast kiedy spowolnienie wystąpi jedynie na pasie ruchu zanikającym lub z przeszkodą, a na sąsiednim ruch będzie płynny, to zasada odwróconego pierwszeństwa nie będzie mogła mieć zastosowania. Oznaczać to będzie, że kierujący pojazdem na pasie zanikającym musi wtedy włączyć kierunkowskaz i czekać na możliwość bezpiecznego wykonania manewru. Na koniec trzeba jeszcze raz zaznaczyć, że jazda na suwak w świetle nowych przepisów, w określonych przypadkach, jest nie zaleceniem ale obowiązkiem. Wprowadzone prawo wprost reguluje jakie obowiązki spoczywają na kierujących pojazdami.

Ocena: 5.0

Komentarze