Kupno używanego samochodu w kraju czy za granicą - sprawdź, co bardziej się opłaca

Kupujesz pierwszy samochódDługo kupujący woleli w ciemno kupić samochód z Niemiec, niż wybrać auto od polskiego sprzedawcy. To się zmienia, choć wciąż sporo osób decyduje się na rejestrację samochodu sprowadzonego zza granicy.

Akcyza i rejestracja samochodu sprowadzonego

Na początek warto porównać koszt rejestracji samochodu sprowadzonego zza granicy do używanego auta zakupionego w kraju. W obu przypadkach za całość musisz zapłacić ok. 200 złotych, jednak w przypadku auta zza granicy doliczyć trzeba jeszcze kilka opłat. Jeśli konieczne będzie przetłumaczenie jakichś dokumentów, kupujący dodatkowo zapłaci ok. 100 złotych. Trzeba też pamiętać o akcyzie. To tylko 3,1 proc. w samochodach z małym silnikiem i aż 18, 6 proc. dla pozostałych aut. Nawet w optymistycznym wariancie może to być kilka tysięcy złotych, dlatego również te koszty warto uwzględnić w obliczeniach jeszcze przed zakupem auta.

Koszt rejestracji auta - ile kosztuje rejestracja pojazdu sprowadzonego zza granicy?

Warto pamiętać o jednym wykluczeniu z akcyzy, które już wkrótce ma wejść w życie. Chodzi o rejestrację samochodu sprowadzonego o napędzie elektrycznym lub wodorowym. Tu akcyzy nie trzeba będzie płacić. Jeśli więc taki wóz, to raczej zza granicy.

Zakup używanego samochodu zza granicy

Stan samochodów w Polsce i na Zachodzie

Kupowanie i rejestracja auta sprowadzonego zza granicy zwykle zajmuje nieco więcej czasu. Chyba że zdecydujesz się na pomoc firmy importerskiej. W takim wypadku dolicz jeszcze jej prowizję, która powinna wynieść kolejne kilka procent wartości auta. Jeśli sprowadzisz auto na własną rękę, sam poniesiesz konsekwencje niedoczytania umów w języku obcym czy pominięcia ważnych formalności. Dlatego powinny się na to decydować raczej te osoby, które dobrze porozumiewają się w języku kraju, z którego pochodzi samochód.

Stereotyp mówi, że samochody zza zachodniej granicy są w lepszym stanie niż te kupowane w Polsce. Długo tak było i to często z prozaicznych przyczyn. Brak pieniędzy i niewielka ilość autoryzowanych salonów sprawiały, że o auta kupione w latach 80. czy 90. nie dbano tak, jak na Zachodzie. Wielu właścicieli nie miało choćby garażu i co najwyżej w czasie mrozu okrywali auto pokrowcem. Wymiana samochodu na nowy co kilka lat też nie była wysoko na liście priorytetów, więc wozy służyły nawet przez dziesięciolecia tym samym właścicielom.

Zakup używanego samochodu - formalności

Czy nadal warto sprowadzać auta?

Nadal można spotkać na polskich aukcjach wozy z długą i zagadkową przeszłością. Jednak samochody kilkuletnie często już niewiele różnią się od tych sprowadzanych z Niemiec. Na Zachodzie kryzys nieco zweryfikował założenia wielu właścicieli, by wymieniać samochód co parę lat na nowy, dlatego już nie zawsze takie auta zaskakują pozytywnie pod względem stanu czy przebiegu. Z drugiej strony w Polsce od dawna obowiązują surowe unijne przepisy w dziedzinie przeglądu czy ubezpieczenia, więc w historii aut coraz rzadziej można trafić na białe plamy. W efekcie niekiedy rejestracja samochodu sprowadzonego zza granicy może być równie opłacalna, co kupno auta w Polsce. Coraz częściej dla kupujących liczy się przebieg i stan samochodu, a kraj pochodzenia schodzi na dalszy plan.

Ocena: 5.0

Komentarze