Naprawa samochodu - jaki serwis wybrać?

Naprawa samochoduKwestia naprawy auta często bywa problematyczna. Zwłaszcza gdy nasz pojazd ma już za sobą okres gwarancji fabrycznej. Zdecydowana większość kierowców rezygnuje wtedy z usług autoryzowanych serwisów z uwagi na ich wysokie ceny. Zaczyna się więc poszukiwanie innego warsztatu. Często w panice, bo auto zepsuło się akurat w najmniej odpowiednim momencie.

Jest to spory problem, gdyż coraz częściej Polacy nie mają czasu lub ochoty na szukanie dobrego serwisu. Sytuacji nie ratuje też fakt, że właściwie każdy obawia się nieodpowiedniego wykonania usługi, zbyt wysokich kosztów, zamontowania używanych części czy temu podobnych nieuczciwych praktyk. W niniejszym tekście przedstawimy, jak sobie z tym poradzić.

Na co zwracać uwagę przy wyborze warsztatu

Podchodząc do poszukiwań odpowiedniego warsztatu samochodowego, zazwyczaj zaczynamy od zasięgnięcia opinii znajomych i rodziny. Nie zawsze jednak mamy taką możliwość, a informacje tego typu znalezione na internetowych forach dyskusyjnych niekoniecznie muszą być prawdziwe. Zresztą i tak trzeba je będzie zweryfikować. Co może świadczyć o profesjonalizmie danego warsztatu? Oto cztery podstawowe kwestie, którym warto się przyjrzeć.

Ustalenie zakresu naprawy

Jak ma wyglądać pierwszy kontakt z mechanikiem? Na pewno nie powinien się ograniczyć do krótkich oględzin auta i szybkiego ustalenia wstępnych kosztów usunięcia usterki. Rzetelny fachowiec zainteresuje się także tym, jakie większe naprawy miały do tej pory miejsce i zapyta o warunki, w których doszło do powstania uszkodzenia. Może to chwilę potrwać, ale pozwoli mechanikowi postawić wstępną diagnozę.

Dopiero po takim "wywiadzie" poznaje się szacowany koszt naprawy. Jeśli nie jest to warsztat specjalizujący się w danej marce, wartość ta będzie raczej przedziałowa. Zależy ona bowiem od kosztów części, a te nie zawsze można ustalić od razu. Podana przez fachowca cena nie będzie więc konkretna, ale będzie się zawierać w szerszym zakresie finansowym. Powinno się też unikać mechaników podających od razu najniższą cenę. Kończy się to często nieodległymi w czasie kolejnymi odwiedzinami w innym warsztacie.

Oddanie samochodu do mechanika

Pod tym kątem bardzo łatwo dowiedzieć się, czy mamy do czynienia z profesjonalnym warsztatem. Wystarczy sprawdzić, czy sporządzany jest w nim protokół zdania auta. Taki dokument zabezpiecza nie tylko klienta, ale i sam warsztat. Spisywane są w nim wszystkie dotychczasowe usterki, a często też stan licznika przebiegu i paliwa. Ustala on także dokładny zakres napraw i szacowaną cenę usługi. Jest też podstawą do dochodzenia swoich praw, gdyby okazało się, że mechanik uszkodził inną część.

Mechanik samochodowy

Wnętrze serwisu samochodowego

Wygląd wnętrza warsztatu także może dużo powiedzieć o poziomie jego profesjonalizmu. Nie ma jednak co oczekiwać całkowitej sterylności czy nowoczesnego wyglądu całego budynku. Powinno się natomiast zwrócić uwagę na sposób ułożenia narzędzi i ogólny stan wnętrza. Porozrzucane gdzie popadnie przyrządy czy walające się po podłodze śmieci raczej źle świadczą o takim miejscu. Warto także sprawdzić, czy tapicerka jest zabezpieczana przed zabrudzeniami folią. Usunięcie z niej plam smaru jest bowiem praktycznie niewykonalne.

Przebieg naprawy

Tutaj zawsze pojawia się obawa, że przy odbiorze okaże się, iż wymieniono połowę części w aucie, a cena wzrosła wręcz astronomicznie. Coś takiego nie ma prawa mieć miejsca w dobrym zakładzie. Każdy profesjonalny mechanik poinformuje klienta telefonicznie o pojawieniu się ewentualnych rozszerzeń usługi i wzroście kosztów. To do klienta należeć będzie ostateczna decyzja. Przy odbiorze gotowego pojazdu mechanik powinien też pokazać stare i wyeksploatowane części, które wymienił. Klient ma też prawo zapytać o dokładny przebieg wykonanych prac oraz pochodzenie zamontowanych w aucie części. Jeśli zaś przeprowadzono wymianę płynów eksploatacyjnych, może otrzymać niewykorzystane w pełni opakowania - płaci przecież za całą butelkę, a dolewki bywają czasem konieczne.

A co jeśli nie mamy czasu na poszukiwanie warsztatu?

Jak już wspomniano we wstępie, nie każdy dysponuje czasem potrzebnym do znalezienia profesjonalnego serwisu. Jeszcze gorzej jest, gdy auto jest nam w danej chwili potrzebne, a wolny termin u mechanika jest dość odległy. Jak sobie poradzić w takiej sytuacji? Można skorzystać z bardzo wygodnej kompleksowej obsługi aut online. Jest to jedno z nowocześniejszych rozwiązań pozwalające zaoszczędzić sporo czasu i pieniędzy. Dzięki usługom tego typu można załatwić wszystko bez wychodzenia z domu, pracy, czy uczelni. Formalności z nimi związane można dopełnić dosłownie w kilka minut. Jedynym minusem tego rozwiązania jest fakt, że na polskim rynku funkcjonuje wciąż mało firm świadczących tego typu usługi. Jak taka kompleksowa obsługa wygląda w praktyce? Przedstawimy to w dalszej części tego tekstu.

Na czym polega kompleksowa obsługa aut online?

W ramach kompleksowej obsługi aut online wykonywane są wszystkie usługi związane z naprawą i eksploatacją samochodów. Całość ich realizacji przebiega w czterech krokach.

Zaczynamy oczywiście na stronie internetowej danej firmy. Tam wybieramy interesujące nas usługi i odpowiadający nam termin ich realizacji. Jeśli na liście brakuje potrzebnej nam w danej chwili usługi, dobrze jest zapytać o nią telefonicznie. Umieszczone na stronie spisy są bowiem zazwyczaj uproszczone. Trzeba na tym etapie podać wymagane dane naszego pojazdu - m.in. markę, model, rok produkcji, czy typ silnika. Na podstawie tych informacji firma zajmie się skompletowaniem potrzebnych części. Po dodaniu zlecenia do koszyka poznajemy już jego cenę. Co ciekawe, często łączenie ze sobą kilku różnych usług sprawi, że ich sumaryczny koszt będzie niższy, niż gdybyśmy zamawiali je pojedynczo. Firmy tego typu współpracują z wyspecjalizowanymi warsztatami, co sprawia, że cena za daną usługę jest stała. Dzięki temu możemy łatwo zaplanować swoje wydatki.

Kompleksowa obsługa aut online

Gdy złożymy już zamówienie, skontaktuje się z nami przedstawiciel firmy. Pracownik ten będzie specjalistą do spraw motoryzacji, mogącym doradzić i pomóc w doborze właściwych usług. Będziemy mieć z nim stały kontakt przez cały czas trwania zlecenia. Po potwierdzeniu zamówienia przyjedzie on po nasze auto i odstawi je do warsztatu. Ostatecznym potwierdzeniem zlecenia będzie zaś podpisanie przywiezionej przez niego umowy. Stanowi ona zabezpieczenie dla naszego pojazdu i świadectwo profesjonalizmu samej firmy.

Od tego momentu następuje już właściwa realizacja zamówionych usług. Od początku znamy potrzebny do tego czas. Zazwyczaj można też na bieżąco śledzić postępy on-line. Jeśli pojawiłyby się jakieś komplikacje i naprawa przedłużyłaby się lub okazała się bardziej skomplikowana, niż początkowo zakładano, zostaniemy o tym poinformowani telefonicznie. Nasz kontakt przedstawi nam także najkorzystniejsze w takiej sytuacji rozwiązanie. Ostateczna decyzja dotycząca dalszego postępowania leży jednak po stronie klienta. Mamy więc pełną swobodę w kontrolowaniu stanu naszego auta.

Po wszystkim samochód wraca w ustalonym terminie do właściciela. Standardowo przedstawiciel firmy odstawia pojazd na miejsce, z którego go odebrał. Można jednak wcześniej podać inny adres. Dzięki temu na przykład zamiast pod pracę auto trafi pod drzwi naszego domu. Jest to bardzo wygodna opcja, gdy usterka zdarzyła nam się w trasie niekoniecznie blisko miejsca zamieszkania. Jedną z rekomendowanych firm tego typu jest AutoCare działający na terenie Wrocławia. Potwierdzają to liczne pozytywne opinie.

Jakie korzyści płyną z tego typu usług?

Zalety takiego rozwiązania nie kończą się oczywiście na samej tylko wygodzie i oszczędności czasu. W przypadku gdy zamówiliśmy mało czasochłonne usługi, najprawdopodobniej przekazany rano pojazd wróci do nas wieczorem jeszcze tego samego dnia.

Korzystając z kompleksowej obsługi aut online, mamy pewność, że do naszego samochodu trafią markowe zamienniki objęte gwarancją. Współpraca firm tego typu z wyspecjalizowanymi warsztatami zapewnia też wysoką jakość wykonania i pełen profesjonalizm usług. Nie musimy się więc obawiać o żadne ukryte koszty. Znamy też wszystkie terminy realizacji. Całość jest bowiem od samego początku w pełni transparentna.

Oprócz tego przez cały czas jesteśmy w kontakcie z przedstawicielem firmy. W razie jakichkolwiek wątpliwości możemy się do niego zwrócić i otrzymać potrzebne nam informacje. Odpowie on na wszystkie pytania i doradzi najkorzystniejszą opcję.

Gdy realizacja zamówienia zajmie dużo czasu, a potrzebujemy w tym czasie samochodu, możemy poprosić o przydzielenie auta zastępczego. Bardzo często jest taka możliwość, choć nie zawsze można znaleźć taką informację na stronie internetowej. Trzeba więc dla pewności skontaktować się z daną firmą telefonicznie. Poza tym auto zastępcze zazwyczaj przysługuje także, jeśli awarii uległa objęta gwarancją część zamontowana w ramach realizacji usług. Większość firm tego typu oferuje w takim wypadku także darmowe holowanie i naprawę powstałej usterki.

Dlaczego można zaufać tego typu firmom?

Wygląda zachęcająco, prawda? Nie przyjrzeliśmy się jednak bliżej jeszcze jednej bardzo ważnej kwestii. Co sprawia, że firmy świadczące kompleksową obsługę aut online są godne zaufania?

Przede wszystkim wspomniana już umowa daje nam pełne ubezpieczenie auta. Firmy takie mają bowiem wykupione bardzo dobre polisy, które zabezpieczą nasz samochód na czas realizacji zamówienia. Protokół przekazania pojazdu daje nam więc podstawy prawne do ubiegania się o odszkodowanie w razie powstałego w tym czasie ewentualnego uszkodzenia auta.

Jak już wspomniano wyżej, każda wymieniona część jest objęta gwarancją i pochodzi od markowego producenta. Nie ma więc obawy o zamontowanie używek, czy elementów kiepskiej jakości. Gdyby dana część okazała się wadliwa (co zdarza się bardzo rzadko), przysługuje nam prawo do jej darmowej wymiany.

Standardową praktyką jest także nagrywanie przebiegu rejestratorem samochodowym. W efekcie powstaje film z całego przejazdu od chwili przekazania do momentu oddania auta właścicielowi. Klient może później poprosić o udostępnienie tego nagrania. Dzięki temu wiemy dokładnie, co działo się z naszym samochodem podczas realizacji zamówionych usług.

Podsumowanie

Likwidacja powstałej w samochodzie usterki rzadko bywa prosta. Szczególnie gdy dni fabrycznej gwarancji ma on już dawno za sobą. Nie wystarczy oddać go do pierwszego lepszego warsztatu i liczyć, że wszystko będzie dobrze. Poszukiwania dobrego i uczciwego serwisu zazwyczaj są bardzo czasochłonne i stresujące. Na szczęście można sobie oszczędzić takich nieprzyjemności, korzystając z nowoczesnych usług w tym zakresie. Dzięki kompleksowej obsłudze aut online załatwimy wszystkie potrzebne formalności w zaledwie kilka minut. Nie musimy się także martwić o jakość części i bezpieczeństwo naszego pojazdu. Firmy świadczące tego typu usługi są bowiem w pełni profesjonalne i gwarantują wysoką jakość. Wielka szkoda, że wciąż jest ich w naszym kraju niewiele.

Ocena: 5.0

Komentarze