Oleje silnikowe - rodzaje i właściwości

Olej silnikowyTak jak my, ludzie potrzebujemy odpowiednich wartości odżywczych, aby dobrze funkcjonować, tak samo silniki w naszych pojazdach wymagają stosowania odpowiednich produktów, żeby zachować swoje właściwości i poprawnie funkcjonować. Totalną podstawą jest olej silnikowy, zapewnia on smarowanie naszemu motorowi - sprawa tak trywialna, a wielu kierowców popełnia błąd podczas wyboru odpowiedniego płynu.

Stosowanie właściwego smarowidła zapewnia bezproblemową pracę jednostki napędowej (przy założeniu, że nie jest ona już uszkodzona). Rozróżniamy oleje syntetyczne, półsyntetyczne oraz mineralne. Każdy produkt również posiada oznaczenia dotyczące jego płynności w niskiej temperaturze (np. 5W) oraz lepkości specyfiku (40), tak powstają znane oznaczenia widoczne na etykietach (np. 5W-40).

Dobór odpowiedniego oleju silnikowego

Przeglądając oferty producentów olejów silnikowych, można się pogubić, na szczęście nie musimy znać właściwości każdego z nich, w większości wypadków stosowanie się do informacji zawartych w książce serwisowej wydanej przez producenta pojazdu wystarcza, aby nie uszkodzić naszego motoru, a sprawić, że będzie pracował w należyty sposób. W niektórych przypadkach, gdy jednostka napędowa jest już dość zużyta, warto stosować oleje o innych właściwościach, niż te zawarte w dokumentacji producenta, wówczas warto poradzić się mechanika, który odpowiednio oceni stan silnika. Przy samodzielnej wymianie oleju należy również zwracać uwagę na etykietę, która powinna być zamocowana pod maską, na którymś z elementów osprzętu motoru. Są tam zawarte informacje dotyczące przebiegu auta przy ostatniej wymianie oleju silnikowego, a także jego rodzaj. Po każdej wymianie płynu ustrojowego naszej jednostki napędowej zamieszczamy nową plakietkę z zaktualizowanymi danymi (zawsze dodawane są przy zakupie oleju).

Jak samodzielnie przeprowadzić wymianę oleju silnikowego?

1. Na podstawie książki serwisowej pojazdu/informacji na etykiecie serwisowej, opinii mechanika dobierz odpowiedni rodzaj oleju silnikowego. Rozróżniamy:

  • olej silnikowy syntetyczny
  • olej silnikowy półsyntetyczny
  • olej mineralny

2. Stosując się do zasad jak w punkcie pierwszym, dobierz odpowiednią lepkość i gęstość oleju.

3. Korzystaj z produktów tylko sprawdzonych producentów takich jak: Motul, Total, Castrol, GM, ELF, Liqui Moly. Produkty cenionych producentów są gwarancją dobrej jakości.

4. Ważne jest pilnowanie terminu wymiany oleju silnikowego. Przyjętą normą jest wymiana co 15 000 km, jest to jednak pewien standard. Zawsze kieruj się książką serwisową, jeżeli stanowi ona inaczej, niż obecne standardy to stosują się zaleceń producenta.

5. Pamiętaj o wymianie filtra oleju. Nie jest to produkt uniwersalny i należy zakupić odpowiedni filtr pasujący do posiadanego modelu samochodu i silnika.

6.Olej zawiera substancje szkodliwe dla środowiska, pamiętaj więc aby zawsze oddać go do utylizacji!

Jaki wpływ na silnik ma dobór nieodpowiedniego oleju lub zwłoka w jego wymianie?

Nieterminowa wymiana oleju może doprowadzić do bardzo nieprzyjemnych w skutkach konsekwencji. Jeżeli spóźnimy się ze zmianą o paręset dodatkowych kilometrów to raczej nic naszemu silnikowi się nie stanie, jednak bagatelizowanie roli oleju lub zastosowanie złego rodzaju może spowodować:

  • Obrócenie się panewek korbowodowych - dzieje się tak z powodu utraty wartości smarujących zużytego oleju, co naraża panewki na wyższe obciążenia.
  • Zatkanie się smoku olejowego - zużyty olej posiada niewłaściwe ciśnienie, co skutkuje zbieraniem się na dnie miski gęstej mazi, a w następstwie zatkaniem smoku olejowego.
  • Uszkodzenia elementów składowych silnika - gorsze smarowanie to nieodpowiednia lepkość, wówczas olej nie radzi sobie z odpowiednim odprowadzaniem sadzy i innych związków. Efekt - zatarcie motoru.
  • Zużycie turbosprężarki - wyeksploatowany olej potrafi uszkodzić łożyska i bieżnię wirnika, a ponadto pozatykać kanaliki smarowania turbo, co skutkuje jego zatarciem.

Pamiętajmy więc o regularnej i poprawnej wymianie smarowidła w naszym silniku, a będziemy się cieszyć nie tylko lepszą pracą, ale także dłuższą żywotnością nie tylko jednostki napędowej, ale także osprzętu z nią współpracującego.

Artykuł przygotowany przez akustrefa.pl.

Ocena: 4.0

Komentarze

Freya
Nie było tu wymienionego oleju Shell :P ja taki używam 0W-30 trzeba pamiętać też o tym jak można mieszać - oleje nie każdy z każdym jest wskazane