Pompuj z głową, czyli zdrowe ciśnienie w oponach

OponaNieodpowiednie ciśnienie w oponach samochodu może mieć bardzo negatywne skutki. Nie tylko naraża nasz pojazd na szybszą eksploatację elementów jezdnych, ale przede wszystkim stanowi poważne zagrożenie na drodze.

Ogumienie kół naszego samochodu wymaga regularnej dbałości o parametry. Większość kierowców zapewne zdaje sobie sprawę z tego, że należy kontrolować ciśnienie w oponach i utrzymywać jego odpowiednią wartość. Natomiast czy jesteśmy świadomi, jakie konsekwencje mogą nas spotkać, kiedy jest ona zbyt niska lub zbyt wysoka? W obu tych przypadkach mamy do czynienia z sytuacją niepożądaną.

Skąd mam to wiedzieć?

Jakie jest zatem właściwe ciśnienie w oponach? Otóż jest to kwestia indywidualna dla każdego samochodu. Znaczenie mają tu gabaryty samochodu, jego masa, a także przeznaczenie (czy będzie to auto osobowe, terenowe, czy transportowe). Mało tego, należy bowiem zaznaczyć także, że zalecana wartość będzie inna, jeśli podróżujemy samotnie, niż gdy zabieramy ze sobą komplet pasażerów, a bagażnik mamy załadowany po brzegi. Mówiąc najprościej: prawidłowe ciśnienie to takie, jakie przewidział producent i to jego wytycznych powinniśmy bezwzględnie przestrzegać. Informację o tym, jakie parametry są najkorzystniejsze dla naszych opon możemy znaleźć w kilku miejscach.

Po pierwsze w instrukcji obsługi samochodu. O ile kupiliśmy pojazd w salonie, nie ma z tym problemu, gdyż taki podręcznik otrzymujemy wraz z kompletem dokumentów. Jeśli jednak zdecydowaliśmy się na zakup z rynku wtórnego, warto zajrzeć do Internetu. Użytkownicy niejednokrotnie udostępniają instrukcje obsługi w formie elektronicznej. Pozostając w światowej sieci, warto też zajrzeć na dedykowane strony, zawierające dane na temat prawidłowego ciśnienia dla niemal wszystkich marek i modeli samochodów.

Kolejne miejsce, w których możemy znaleźć interesujące nas informacje to: klapka od wlewu paliwa, schowek, słupek, znajdujący się przy miejscu kierowcy lub wewnętrzna strona drzwi. To właśnie tam często możemy znaleźć tabelkę informacyjną, jak powinniśmy odpowiednio napompować nasze opony w zależności od obciążenia pojazdu. Czasami może ona znajdować się także pod maską.

Regularność to podstawa

Pompowanie koła

Ciśnienie w oponach możemy sprawdzić za pomocą kompresora na większości stacji benzynowych.

Samo ustalenie, ile wynosi prawidłowe ciśnienie opon naszego auta, to jednak nie wszystko. Chodzi o to, aby utrzymywać tę wartość na odpowiednim poziomie, a to wymaga regularnego kontrolowania. Taki pomiar powinno wykonywać się przynajmniej raz w miesiącu. Najlepiej co dwa tygodnie. Bezwzględnie należy też sprawdzić poziom ciśnienia przed udaniem się w dłuższą trasę. Na szczęście żyjemy w świecie, w którym takie badanie nie jest żadnym problemem. Obecnie ogromna ilość stacji benzynowych jest wyposażona w kompresory. Są to urządzenia samoobsługowe i bardzo intuicyjne. Z reguły ich użycie sprowadza się do założenia końcówki na wentyl wystający z naszej felgi oraz zadania kompresorowi pożądanej wartości ciśnienia, jakie chcemy uzyskać w kole. Następnie trzeba odczekać, aż usłyszymy dźwięk sygnalizujący gotowość operacji. Jeśli jednak nie czujemy się na siłach, aby samodzielnie korzystać z kompresorów, możemy zawsze poprosić o pomoc pracownika stacji.

Na taką usługę możemy także liczyć w każdej stacji diagnostycznej czy punkcie wulkanizacji. Wreszcie pozostaje opcja zakupu własnego kompresora lub przynajmniej mobilnego ciśnieniomierza, który wprawdzie nie ustabilizuje ciśnienia w naszych oponach, ale pozwoli ustalić, czy potrzebna jest interwencja.

Często spotykamy się z określeniem: "Trzeba dopompować opony". Jest to jednak zdecydowanie zbyt daleko idące uogólnienie kwestii dotyczącej prawidłowego poziomu ciśnienia. Owszem, nie jest dobrze, aby było ono zbyt niskie, ale równie nieprawidłowe i niebezpieczne może okazać się ciśnienie zbyt wysokie. W obydwu przypadkach musimy być świadomi szeregu konsekwencji i zagrożeń.

Konsekwencje nieprawidłowości

Zbyt niskie ciśnienie wpływa na nadmierną i nieregularną eksploatację naszego ogumienia. Podobnie dzieje się w przypadku części układu kierowniczego. Wydłuża się droga hamowania, zwłaszcza na mokrej nawierzchni. Jesteśmy także bardziej narażeni na wystąpienie zjawiska akwaplanacji (aquaplaningu). Manewry takie jak parkowanie mogą wymagać większego wysiłku przy kręceniu kierownicą. Głównie dotyczyć to będzie starszych aut, w których nie występuje jeszcze system wspomagania. Ponadto możemy stać się ofiarami zjawiska nadsterowności lub podsterowności. W skrajnych przypadkach może wreszcie nastąpić wystrzał opony w trakcie podróży. Owszem, zaniżanie wartości ciśnienia w oponach ma swoje zastosowanie, mianowicie obniża odczuwanie wszelkich nierówności na drodze. Jest to jednak zabieg, na który pozwalają sobie doświadczeni kierowcy terenowi, przykładowo na wyprawach typu off-road, podczas których nie rozwija się dużych prędkości.

Omówiliśmy negatywne skutki, jakie mogą wystąpić w przypadku zbyt niskiego ciśnienia w oponach. Przyjrzyjmy się teraz sytuacji przeciwnej, kiedy mamy w kołach zbyt dużo powietrza. W takim wypadku musimy liczyć się z możliwością mniejszej przyczepności auta do jezdni, a co za tym idzie większego zużycia środkowej części bieżnika, gdyż to tutaj następować będzie największy styk opony z szosą. Jazda na przepompowanych oponach będzie skutkować także znacznie bardziej dotkliwym odczuwaniem wszelkich nierówności na trasie, a także szybszą eksploatacją części zawieszenia. Oprócz tego narażeni jesteśmy na łatwiejsze uszkodzenie opony podczas wjechania w dziurę lub nawet przy parkowaniu na wysokim krawężniku. Jazda na oponach o zawyżonym ciśnieniu może kusić teoretycznie bardziej ekonomicznym spalaniem paliwa, jednak czy jest to korzyść współmierna do zagrożeń, jakie niesie za sobą taki stan rzeczy? Rozsądek podpowiada, że niekoniecznie. Zarówno w przypadku celowego zaniżania, jak i podwyższania ciśnienia w oponach dopuszcza się plus minus 10 procent wartości, jaką podaje producent samochodu.

Niepokojące objawy

Opona na poboczu

Spłaszczone opony mogą świadczyć o nieprawidłowym poziomie ciśnienia.

Jak stwierdzić, że z ciśnieniem w naszych oponach może dziać się coś niedobrego? Przede wszystkim poprzez obserwację. Wsiadając do auta sprawdźmy, czy opony nie są przesadnie spłaszczone. W trakcie jazdy na pustym, prostym odcinku oderwijmy na moment ręce od kierownicy. Jeśli czujemy, że samochód ściąga na którąś stronę, może być to oznaką, że ciśnienie w oponach jest nierównomierne. Kolejnym sygnałem o nieprawidłowości może być dla nas odczucie większego hałasu w kabinie. Może to być skutek przepompowanych opon. Co jakiś czas przyjrzyjmy się bieżnikowi, czy ściera się on równomiernie, czy nie występują na nim żadne poważne uszkodzenia. Niezwłocznie należy wtedy niesprawną oponę wymienić, najlepiej zaś zainwestować w cały komplet nowego ogumienia.

W przypadku braku wiedzy lub doświadczenia z tego typu usterkami, pomocą służy nasza firma. Z chęcią doradzimy, jak rozwiązać problem, naprawić usterkę, czy dobrać komplet opon odpowiedni do konkretnego modelu samochodu.

Dlaczego tak ważne jest, aby sprawdzać ciśnienie w oponach regularnie? Utrata ciśnienia w oponach następuje w sposób naturalny i nie jest to w żadnym wypadku objaw niepokojący. Przyczyn można wymienić kilka. Począwszy od nieprawidłowo założonej opony, poprzez zmiany warunków atmosferycznych, drobne uszkodzenia, a na nieszczelnościach zaworów i wentyli kończąc.

Podsumowując

Prawidłowe ciśnienie w oponach naszych samochodów jest kwestią niezmiernie ważną. Nie dość, że wpływa na zdrowsze użytkowanie pojazdu i gwarantuje dłuższą żywotność jego części eksploatacyjnych, to przede wszystkim jest gwarantem bezpieczeństwa na drodze. Należy pamiętać, aby zawsze stosować się do wartości ciśnienia zalecanych przez producenta konkretnego modelu auta i pilnować, aby nie były one ani zaniżone, ani zawyżone. W obu przypadkach możemy spodziewać się szeregu nieprzyjemnych konsekwencji. Dlatego kluczowe jest, aby regularnie kontrolować poziom ciśnienia w oponach, pamiętając o tym, aby dostosowywać tę wartość do aktualnego obciążenia naszego samochodu.

Artykuł został przygotowany przez firmę Hol-Max z Wrocławia specjalizującą się w świadczeniu całodobowej pomocy drogowej.

Komentarze