Regeneracja filtrów DPF/FAP i SCR

Regeneracja filtrów DPF/FAP i SCRBezpieczeństwo podczas jazdy to nie tylko umiejętne prowadzenie samochodu, ale także stan techniczny i sprawność wszystkich najważniejszych układów. Mając samochód powinniśmy wykonywać regularne przeglądy, które zapewnią długie i bezpieczne korzystanie z auta. Jeśli zauważymy niepokojące objawy powinniśmy udać się do mechanika, który dokona diagnozy i naprawi zepsuty układ.


Aspekty prawne filtrów

Współcześnie wielu kierowców decyduje się na usunięcie filtrów cząstek stałych ze swoich samochodów. Kierowcy robią tak, aby uniknąć wysokich opłat za naprawy. Po usunięciu filtra z samochodu emisja cząstek stałych, w tym sadzy rośnie kilkukrotnie. Będzie to skutkowało niespełnieniem norm emisji wymaganych w Polsce. Pojazd taki może nie zostać dopuszczony do ruchu. Podczas kontroli drogowej kierowca może otrzymać mandat 500 zł, a organy mogą nawet odebrać dowód rejestracyjny. Jak widać filtr cząstek stałych to urządzenie, które ma duże znaczenie dla środowiska.

Charakterystyka filtra DPF/FAP i SCR

Urządzenie montuje się w układach wydechowych silników wysokoprężnych i benzynowych. Zadaniem urządzenia jest oczyszczanie spalin z cząstek stałych, głównie sadzy. Filtr umożliwia zmniejszenie emocji spalin do środowiska, zwłaszcza w przypadku silników Diesla. Do atmosfery powinno przedostawać się maksymalnie 15% zanieczyszczeń. Kontrola pracy urządzenia jest możliwa dzięki zastosowaniu pomiarów przed filtrem i za. Pozwoli to na bieżąco monitorować pracę urządzenia, a w razie wystąpienia zaburzeń w samochodzie zapali się odpowiednia kontrolka. Filtr SCR redukuje emisję tlenków azotu do atmosfery. Jego działanie polega na zamianie tlenków azotu w nietoksyczny azot i parę wodną. Wykorzystywanym w urządzeniu katalizatorem jest bezwonny mocznik. Budowa SCR jest bardziej skomplikowana, ponieważ znajdują się w nim minimum dwa katalizatory oraz system, który bada skład chemiczny spalin. Zanieczyszczony katalizator wystarczy wyczyścić podobnie jak inne elementy układu redukującego spaliny.

Regeneracja filtra w warsztacie samochodowym

Niektóre samochody wyposażone są w filtr, który po wypełnieniu należy wymienić na nowy. Większość aut wymaga jednak regeneracji filtra, którą najlepiej wykonać u doświadczonego mechanika. Dobrze wyposażony warsztat to podstawa w przypadku naprawy tej usterki. Zapełniony filtr trzeba wymontować z samochodu i dokonać jego oględzin. Mechanik wykryje, dlaczego problem wystąpił oraz oceni sprawność fizyczną. Oceniona zostanie drożność filtra, a także obudowa. Specjalista oceni, czy filtr nadaje się do regeneracji. Jeśli tak to rozpocznie ten proces umieszczając go w specjalnej maszynie. Mechanik dobierze detergent na podstawie model samochodu i inne zmienne. Oczyszczanie ma 3 etapy: pierwszy polega na tłoczeniu wody z detergentami pod wysokim ciśnieniem. Drugi etap to odwrócenie kierunku czyszczenia, a trzeci to powtórzenie pierwszej czynności. W niektórych przypadkach konieczne będzie kilkukrotne czyszczenie.

Zapraszamy do serwisu Macar Service - https://macarservice.pl.

Ocena: 5.0