Rodzaje samochodów ciężarowych i ich zastosowanie

Samochód ciężarowyJakie nadwozia samochodów ciężarowych dostępne są na rynku? Wybór odpowiedniego wariantu to klucz do biznesowego sukcesu. Ciężarówki mogą mieć bowiem kilka rodzajów nadwozi, które dosyć wyraźnie różnią się nie tylko kształtem, wymiarami czy konstrukcją, ale przede wszystkim zakresem zastosowań. To dlatego przygotowaliśmy krótki przewodnik, który pomoże Ci w znalezieniu najlepszej ciężarówki dla swoich potrzeb.

Samochód ciężarowy - czyli co?

Aby dobrze opisać rodzaje dostępnych na rynku nadwozi samochodów ciężarowych, warto powiedzieć kilka słów na temat typów tych pojazdów. Poniżej opisujemy najpopularniejsze rodzaje ciężarówek:

  • Samochód chłodnia
  • Samochód izoterma
  • Samochód kontener z windą
  • Samochód skrzyniowy
  • Samochód skrzynia z plandeką
  • Samochód firana

Ich ładowność uzależniona jest od ilości osi i wynosi od kilku do nawet kilkunastu ton. Wielkość przestrzeni ładunkowej to zwykle nie więcej niż 50 metrów sześciennych, ale występują także samochody z zabudową przestrzenną, tzw. jumbo.

Nadwozia samochodów ciężarowych

Do czego służy plandeka, a do czego firanka? Czym różnią się skrzynia i wywrotka? Opisujemy w kolejnych akapitach. Pod lupę wzięliśmy najpopularniejsze rodzaje nadwozi samochodów ciężarowych, czyli:

  • Plandeka
  • Furgon
  • Firanka
  • Skrzynia
  • Wywrotka
  • Chłodnia
  • Samochód ciężarowy

Ciężarówka typu plandeka

Samochód ciężarowy z nadwoziem typu plandeka to chyba jeden z najczęstszych widoków na polskich i europejskich drogach. Wynika to zapewne z ich uniwersalności. Ten rodzaj zabudowy pozwala bowiem na wygodny załadunek i transport towarów, które muszą być chronione przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi. Dla wygody użytkowania ogromne znaczenie ma fakt, iż ciężarówki typu plandeka mogą być ładowane z każdej strony. Zarówno z boku, z góry, jak i od tyłu.

Jak zbudowany jest samochód ciężarowy typu plandeka? Cała zabudowa jest przymocowana do ramy. Sama plandeka jest napinana - zarówno po bokach burty, jak i pionowo. Z kolei dach wspiera się na wykonanych ze stali lub aluminium podłużnicach. Z uwagi na to, że plandeka jest stale narażona na działanie warunków atmosferycznych czy też zniszczenie (choćby w wyniku próby włamania), często stosowane są różne elementy wzmacniające - na przykład stalowe siatki.

Ciężarówka lub naczepa typu firanka

To odmiana nadwozia typu plandekowego. Firanka zaprojektowana jest w taki sposób, by zapewnić jeszcze łatwiejszy załadunek i rozładunek. W samochodach ciężarowych z takim nadwoziem ściany boczne nie są napinane, a montuje się je jako kurtynę, prowadzoną po specjalnych prowadnicach. W odróżnieniu od plandeki, firanki mogą nie mieć burt i z reguły posiadają suwany dach.

W jakich zastosowaniach sprawdzi się samochód ciężarowy lub naczepa typu firanka? Przede wszystkim do transportu długich elementów - na przykład rur. Sam ładunek zabezpiecza się przy użyciu pasów.

Samochód ciężarowy typu skrzynia

To samochody ciężarowe, które posiadają otwartą skrzynię ładunkową. Skrzynia to po prostu oddzielna przestrzeń z otwartą górą, w której umieszcza się przewożony towar. Otwierane są burty boczne, a także otwierane tylne klapy. Kiedy sprawdzą się takie pojazdy ciężarowe? Na przykład przy transportach typowo budowlanych.

Wywrotka - czyli ruchoma skrzynia

Samochód ciężarowy typu wywrotka to chyba najbardziej oczywisty przykład nadwozia skrzyniowego. W tym wariancie, skrzynia może być przechylana w bok lub do tyłu - co ułatwia rozładunek takich materiałów jak choćby piasek, grys budowlany czy nawet węgiel.

Chłodnia i izoterma

Może występować zarówno jako pojedynczy samochód ciężarowy, jak również naczepa. To nadwozie, które pozwala na transport towarów w określonej, stale kontrolowanej temperaturze. Nadwozie wyposażone jest we własny agregat chłodniczy, który pozwala na utrzymanie konkretnego zakresu temperatury. Zwykle jest to od -30 do +30 stopni Celsjusza.

Czym jest izoterma? To rodzaj nadwozia, które oparte jest o materiały utrzymujące ciepło. Dzięki temu, możliwe jest utrzymanie temperatury wewnątrz przestrzeni ładunkowej na stałym poziomie. Izotermy stosuje się do transportu produktów medycznych oraz spożywczych.

Kontener

Może występować zarówno jako samochód ciężarowy, jak również dostawczy. Nadwozie typu kontener to tak naprawdę zamknięta przestrzeń ładunkowa, ze sztywnym dachem i ścianami. Ładowane od tylnej części (drzwi), mogą być wyposażone też w drzwi boczne (przesuwne lub odchylane). Bardzo ważną zaletą tego rodzaju nadwozia jest wysokie bezpieczeństwo ładunków przewożonych ładunków.

Używany samochód ciężarowy - gdzie kupić?

Rynek używanych pojazdów ciężarowych z gwarancją jest bardzo mały. Dominują oferty wyeksploatowanych aut sprowadzanych z krajów "starej" Unii. Aby ich bezproblemowa eksploatacja była możliwa, konieczne są duże inwestycje.

Poszukując odpowiedniego auta ciężarowego dla swojej firmy zwróć uwagę na propozycje firm, które specjalizują się w sprzedaży pojazdów ciężarowych oraz naczep. To przedsiębiorstwa, które obok sprzedaży oferują też serwis danej marki - to pozwala im na rzetelną ocenę stanu technicznego samochodu czy naczepy oraz usunięcie ewentualnych usterek u udzielenie gwarancji.

Autor: www.kmimport.pl.

Komentarze