Układ hamulcowy - warto o niego dbać

Naprawa układu hamulcowegoUkład hamulcowy jest zbiorem części odpowiadających w największym stopniu za bezpieczeństwo kierowcy oraz współpasażerów. Wymiana układu należy do napraw eksploatacyjnych, bo oczywistością jest, że te podzespoły się zużywają.

Naprawa układu hamulcowego w aucie wiąże się z niespodziewanymi dodatkowymi kosztami. Sporo tych awarii można wykonać za drobną kwotę. Jednak w samochodzie występują podzespoły, których naprawa jest nieopłacalna i nierzadko pozbawiona sensu. Często po takich próbach napraw samochód ulega awarii i konieczne jest wezwanie pomocy drogowej, która przetransportuje auto do warsztatu.

Układ hamulcowy - koszty

Zdecydowanie nie warto oszczędzać na hamulcach. Przede wszystkim ich prawidłowe funkcjonowanie jest konieczne do bezpiecznej jazdy. Po drugie, zazwyczaj są to tanie podzespoły, a utrzymanie ich w pełnej sprawności nie wymaga zbyt dużego nakładu finansowego. Części do układu hamulcowego, czyli nowe tarcze, klocki hamulcowe, bębny i cylinderki będące zamiennikami fabrycznych części, można kupić praktycznie wszędzie w dobrej cenie i przyzwoitej jakości.

Wymiana tarcz układu hamulcowego

Regularna dbałość o klocki hamulcowe, tarcze etc. sprawi, że Twój samochód dłużej będzie sprawny i bezawaryjny

Klocki hamulcowe

Priorytetowym elementem układu hamulcowego są klocki hamulcowe. Odpowiadają one za skuteczne zatrzymanie się samochodu. W zależności od marki samochodu, zużywają się po różnym czasie. Niektóre wytrzymują 10-12 tysięcy kilometrów, a w innych nawet 40 tysięcy kilometrów. Klocki umieszczone są tam, gdzie hamulce tarczowe. Samochody z mocniejszymi silnikami,a także te wyższych klas mają tarcze przy wszystkich kołach.

Jakie klocki hamulcowe wybrać?

Z powodzeniem możesz zastąpić drogie klocki hamulcowe tańszymi zamiennikami. Jednak nie można przesadzać, ponieważ bardzo tanie zamienniki przy szybszej i bardziej gwałtownej jeździe mocno się nagrzewają i nie zawsze dopasowane są odpowiednio do kształtu zacisków hamulcowych.

Klocki hamulcowe - jak często je wymieniać?

O tym, czy należy już wymieniać klocki hamulcowe, świadczy grubość okładzin ściernych, które się na nich znajdują. Da się to łatwo kontrolować, bo w okładzinach zrobiony jest rowek. W momencie, gdy przestaje być widoczny, klocki koniecznie muszą być wymienione, ponieważ brak wymiana stwarza poważne zagrożenie na drodze.

Amortyzatory

Bez względu na to, jak dobre hamulce masz w swoim samochodzie, nie zadziałają one odpowiednio, jeśli nie masz sprawnych amortyzatorów. Amortyzator jest wyjątkowo zapracowaną częścią zawieszenia w aucie. Na dystansie 1000 kilometrów amortyzator wykonuje około 0,5 miliona cykli roboczych. Pracują one w wyjątkowo niekomfortowym środowisku, które tworzone jest przez unoszący się ponad ziemią kurz, błoto oraz wodę. Duże wahania temperatur to kolejny problem, z którymi amortyzatory muszą sobie radzić.

Sprawność amortyzatorów

Sprawność amortyzatorów jest bardzo istotna dla komfortu oraz bezpieczeństwa jazdy. Niedziałające amortyzatory nie będą w stanie wytłumić pionowych ruchów nadwozia - tak zwanego "bujania" samochodu. W konsekwencji występuje zagrożenie oślepienia po zmroku reflektorami kierowców, którzy jadą z naprzeciwka. Zużyte amortyzatory zakłócają pracę układu przeciwpoślizgowego ABS, a także wydłużają drogę hamowania oraz utrudniają system stabilizacji toru jazdy ESP. Amortyzatory posiadające wady przyspieszają również zużycie się innych elementów w samochodzie.

Amortyzatory - jak często je wymieniać?

Amortyzatory działają prawidłowo około 60-70 tysięcy kilometrów, jednak zdarza się, że swoją sprawność tracą już po 30-40 tysiącach przejechanych kilometrów. Zależy to w głównej mierze od jakości podzespołów oraz stylu jazdy kierowcy. To, w jakich warunkach są eksploatowane, także ma ogromne znaczenie. Dlatego najlepiej sprawdzać je dość często - co około 20 tysięcy pokonanych kilometrów. W zależności od tego, jak dużo kilometrów pokonujesz rocznie, należy zwracać większą uwagę na pokonane kilometry, zamiast czas od poprzedniej kontroli.

Amortyzatory - diagnoza

Jak diagnozuje się amortyzatory? Robi się to na specjalnym stanowisku w warsztacie. Jednak problemy tego typu można wykryć samodzielnie. Jeżeli podczas jazdy po nierównym terenie, samochód mocno się buja, a jego drgania nie są tłumione, to prawdopodobnie znak, że konieczna będzie wymiana amortyzatorów. Podczas postoju można docisnąć narożnik karoserii, po czym szybko go puścić. Jeśli amortyzator działa prawidłowo, to nadwozie wróci do normalnego poziomu jednym ruchem. W innym wypadku oznaczać będzie to, że amortyzator nie działa prawidłowo.

Amortyzator - wymiana

Oszczędzanie na częściach układu hamulcowego nie ma sensu. Jest to stosunkowo niewielki wydatek w porównaniu do korzyści płynących ze sprawnego auta. Amortyzatory niższej klasy kosztują około 60 złotych za sztukę. Te lepszej jakości są stosunkowo droższe - o około 20 procent więcej. Jednak nawet w samochodach bardzo wysokiej klasy, koszt amortyzatorów nie powinien przekroczyć 300 złotych za komplet. Pamiętaj, że lepiej skorzystać z amortyzatorów wyższej jakości, ponieważ zapewniają one wysoką skuteczność hamowania, pewność prowadzenia, sprawność systemów elektronicznych wspomagających podwozie, a więc wpływają na wysoki komfort jazdy samochodem.

Hamulec ręczny

Posiadanie sprawnego hamulca ręcznego również wpływa na bezpieczeństwo jazdy. Przyczyną awarii najczęściej jest zerwana lub zatarta linka. Kwota naprawy w warsztacie wynosi ok. 30 złotych. To niewielka kwota, a naprawa usterki może nas ochronić przed niebezpieczeństwem na drodze.

Hamulec ręczny

Nie ignoruj awarii hamulca ręcznego! Może okazać się przydatny w najmniej spodziewanym momencie

Zaciski hamulcowe

Zacisk jest mocno eksploatowaną częścią układu hamulcowego. Zabrudzenia i mocne tarcie powodują niszczenie się gumowych elementów uszczelniających. Pierścień wykonany z gumy ma za zadanie doprowadzić płyn do obu tłoczków zacisku. Jeśli do tego nie dochodzi, droga hamowania znacznie się wydłuża, a przód auta ściągać będzie podczas hamowania w stronę niesprawnego zacisku. Wtedy konieczna jest regeneracja zacisku lub jego wymiana.

Zaciski hamulcowe - wymiana

Jeśli na zacisku występują śladowe ilości korozji, trzeba je zeszlifować. Po tym powinno się wyposażyć w zestaw do regeneracji. Ceny takiego zestawu zaczynają się od 20 złotych i zawierają zestaw potrzebnych uszczelek. Zazwyczaj to wystarczy, żeby całkowicie naprawić usterkę. Jeśli zaciski są mocno podniszczone, zdecyduj się na wymianę całego kompletu. Oszczędzanie na siłę nie jest warte ryzyka jazdy z niesprawnymi zaciskami.

Tarcze hamulcowe

Podczas sprawdzania układu hamulcowego, należy upewnić się, że tarcze są sprawne. Te z dużą liczbą płytkich rowków można przetoczyć. Natomiast, jeżeli rowki są głębokie lub tarcze były już wcześniej przetaczane, powinno się je wymienić na nowe.

Przetoczeniem określa się zeszlifowanie warstwy tarczy tak, aby była równoległa, gładka i równa po obu stronach. Przy tej czynności najlepiej skorzystać z usług tokarza, ponieważ to metoda czasochłonna, należy do niej posiadać jakąkolwiek wiedzę na temat mechaniki samochodowej. Jednak warto skorzystać z takich usług, bo efekty są naprawdę zadowalające.

Inny sposób to regeneracja poprzez przetoczenie tarcz zamontowanych w aucie. Ten sposób zdobywa coraz więcej zwolenników ze względu na zaoszczędzony czas i komfort usługi. Cena zaczyna się od 100 złotych i zależy przede wszystkim od wielkości tarcz.

Najlepsze tarcze

Tarcze polecane przez specjalistów to zazwyczaj Bosch, ZImmermann, Textar, Mikoda. Kupując u powyższych producentów, zyskujesz pewność, że tarcze będą sprawne długi czas. Zamienniki tarcz do najpopularniejszych marek samochodów można kupić już za 50 złotych, a tych droższych modeli nawet 300 złotych.

Bębny hamulcowe

Bębny hamulcowe są dużo trwalsze niż tarcze hamulcowe. Ich cena wynosi około 100 złotych za komplet. Zazwyczaj hamulce bębnowe mają automatyczny mechanizm, który zapewnia odpowiednie zbliżenie szczęk do bębna. Czasami zdarza się, że cylinderki hamulcowe tracą szczelność lub zapieką się tłoczki. Wtedy należy je wymienić. Koszt tej usługi wynosi około 50 złotych za jeden cylinderek. Podczas wymiany cylinderka konieczne jest odpowietrzenie układu hamulcowego. Warto także, przy okazji, sprawdzić płyn hamulcowy. Powinno się to robić regularnie co 2 lata, ponieważ płyn, który bardzo łatwo wchłania wilgoć, w szybkim tempie traci swoje właściwości.

Tekst powstał przy współpracy z Michałem Kutą, właścicielem warsztatu Kuta Autoserwis i pomocy drogowej z Poznania.

Ocena: 5.0