Wszystko co musisz wiedzieć o oświetleniu w samochodzie

Oświetlenie w samochodzieKierowcy z niedużym doświadczeniem za kółkiem miewają problemy z odróżnieniem poszczególnych typów świateł. By pomóc im je rozwiązać, przygotowaliśmy krótki poradnik.

Rok 1924 był jednym z największych przełomów, jeśli chodzi o oświetlenie samochodowe. To właśnie wtedy na rynku pojawiły się żarówki Philips Duplo. Innowacja polegała przede wszystkim na zastosowaniu dwóch żarników. Dzięki temu reflektory mogły wreszcie oświetlić drogę, a nie - jak dotąd - służyć tylko do oznaczania pozycji pojazdu. Umożliwiło to bezpieczną i wygodną jazdę po zmroku lub podczas deszczu.

W kolejnych latach powstawały następne innowacje – na przykład światła asymetryczne (pierwszy model wszedł na rynek w 1957), żarówki halogenowe (lata ‘60), reflektory soczewkowe (lata ‘80) i diody LED (2007). Dziś w naszych autach znajduje się blisko 10 rodzajów świateł. Dla początkujących kierowców przygotowaliśmy krótką powtórkę informacji o charakterystyce i zastosowaniu poszczególnych świateł.

Światła mijania

Tak zwane krótkie. To najważniejszy element oświetlenia auta. Według prawa obowiązującego w Polsce i właściwie wszystkich pozostałych krajach naszej części Europy. Przepisy mówią, że generowane przez tego typu reflektory samochodowe światło powinno tworzyć z jezdnią kąt co najmniej 0,1%, a więc oświetlać najwyżej 300 metrów płaskiej jezdni.

W światłach mijania stosuje się przede wszystkim jednowłóknowe żarówki H4. W niektórych autach wykorzystywane są też dwuwłóknowe żarówki H7, w których jedno włókno odpowiada za światła drogowe. Choć na rynku dostępne są żarówki emitujące światło o różnych barwach (od żółtej do niebieskiej), w Polsce można używać tylko tych o barwie białej - inne mogą okazać się podstawą do nałożenia na nas mandatu.

Światła do jazdy dziennej

Przez wielu kierowców bywają mylone ze światłami mijania. Źródłem nieporozumień jest fakt, że mają podobne zastosowanie i zgodnie z prawem mogą być wykorzystywane zamiennie. Ich użycie nie jest jednak wymagane, a w starszych pojazdach (szczególnie tych, które na rynek trafiły przed 2011) nie znajdziemy ich w ogóle.

Światła drogowe

Inaczej długie. Używane po zmroku lub w warunkach kiepskiej widoczności do oświetlenia drogi. W przeciwieństwie do świateł mijania są symetryczne - równomiernie oświetlają zarówno prawą, jak i lewą stronę drogi. Zarówno prawo, jak i dobry obyczaj nakazują ich wyłączenie, jeśli zbliża się do nas inny pojazd - tak by nie oślepić kierującego. Najczęściej wykorzystuje się w nich żarówki H1 i dwuwłóknowe H7.

Światła przeciwmgłowe

Lub przeciwmgielne. Montuje się je zarówno z przodu, jak i z tyłu samochodu. Obowiązkowe są tylko te drugie. Powinny mieć czerwoną barwę i być uruchamiane tylko wówczas, gdy widoczność staje się mniejsza niż 50 metrów. W zależności od modelu, może to być jeden reflektor lub dwa montowane w zespole lamp tylnych.

Użycie świateł przeciwmgłowych przednich nie jest obligatoryjne, choć w trudnych warunkach znacznie poprawia bezpieczeństwo jazdy. Mogą mieć barwę białą lub żółtą i zwykle znajdują się tak nisko, jak tylko jest to możliwe. Zarówno w przednich, jak i tylnych światłach stosowane są między innymi żarówki H8, H8B oraz H3.

Światła pozycyjne

Ich zastosowanie jest blisko związane ze światłami postojowymi, choć polskie przepisy rozróżniają oba typy. Pojazd obowiązkowe powinien być wyposażony tylko w te pierwsze. Z przodu wymagane są dwie lampy emitujące wyłącznie białe światło, zaś z tyłu - dwie czerwone. Auta o długości przekraczającej 6 metrów muszą ponadto posiadać również boczne światła pozycyjne żółtej barwy.

Poza wspomnianymi typami świateł, warto wspomnieć również o kierunkowskazach, świetle hamowania czy oświetleniu tablicy rejestracyjnej.

Ocena: 5.0

Komentarze