Silniki spalinowe Diesla - jaka jest ich historia?

Silnik spalinowy DieslaSilniki spalinowe Diesla są obecne stosowane jako napęd pojazdów samochodowych, napęd urządzeń, takich jak sprężarki powietrza, prądnice, pompy itp. czy napęd jednostek pływających. Mało kto wie, że posiadają bardzo ciekawą historię, którą powinien znać każdy miłośnik mechaniki. Od czego się zaczęło?

Kim był Diesel, wynalazca silnika wysokoprężnego?

Rudolf Alexander Diesel urodził się w 1858 roku w Paryżu, w rodzinie niemieckich emigrantów. Studiował w Monachium pod okiem profesora Carla Lindego, który był wynalazcą chłodziarki. Diesel przez kilka lat pracował nad skonstruowaniem silnika o zapłonie samoczynnym, który miał być alternatywą dla maszyny parowej (była ona zbyt droga w eksploatacji) i zapewniać sprawność (czyli ilość pracy jaką można uzyskać z określonej ilości dostarczonego ciepła) na maksymalnym poziomie 10 proc.

Projekt nowego rodzaju silnika został ogłoszony w 1892 roku. Początkiem 1893 roku Diesel otrzymał patent na "silnik wysokoprężny". Według planów silnik Diesla to tłokowy silnik spalinowy, którego paliwem jest olej napędowy.

Silniki spalinowe Diesla - początki

Zasada działania silnika wysokoprężnego opiera się na tym, że powietrze dostaje się najpierw do cylindra, a następnie ulega sprężaniu i podgrzaniu do temperatury samozapłonu paliwa (700-800 st.). Później do komory spalania wtryskiwane jest paliwo pod dużym ciśnieniem. Projekt Diesla miał mieć o wiele większą sprawność od silników benzynowych.

Jednak pierwsze wersje urządzenia nie były zadowalające. Dopiero silnik z 1887 roku przyniósł oczekiwane efekty - uzyskał moc około 18 koni mechanicznych i sprawność 26,2 procent. Silnik Diesla, w swojej pierwotnej wersji, znajdował zastosowanie tylko w pojazdach wolnobieżnych. Dopiero po modyfikacjach , które dokonał francuski Inżynier Sabathie, mógł być stosowany we wszystkich typach pojazdów oraz w przemyśle.

W roku 1903 zbudowany został pierwszy statek z silnikiem Diesla - dziesięć lat później po wodach na całym świecie pływało ponad 300 jednostek wyposażonych w silniki wysokoprężne. W tym czasie na torach pojawiły się również pierwsze lokomotywy z silnikiem Diesla.

Śmierć Diesla i dalsze prace nad silnikiem

29 września 1913 Rudolf Diesel zginął tragicznie podczas swojej podróży promem do Anglii przez kanał La Manche - okoliczności jego utonięcia nie zostały wyjaśnione. Inżynierowie nadal pracowali nad silnikiem Diesla. W 1922 roku powstał pierwszy ciągnik z napędem na ropę naftową. Z kolei za pierwszy samochód osobowy z silnikiem wysokoprężnym przyjmuje się zaprezentowany w 1936 roku Mercedes-Benz 260D - było to jedno z najważniejszych wydarzeń w historii motoryzacji.

Autor: www.lifanpower.pl.

Komentarze