Gwarancja i reklamacja opon - wszystko, co musisz wiedzieć

Gwarancja oponGwarancja i reklamacja pozwalają konsumentom zwracać, wymieniać towar lub odsyłać go do naprawy, gdy ten jest wadliwy. Dokładnie tak to wygląda w przypadku ogumienia samochodowego kupowanego w hurtowni opon - producenci oferują bowiem kilkuletnie okresy gwarancyjne, niejako potwierdzając w ten sposób jakość swojego produktu. Reklamacja natomiast prawnie przysługuje klientowi, gdy opona jest niezgodna z tym, co producent oferował.

Gwarancja i reklamacja na opony

Produkty, sprzęt i urządzenia, które podczas eksploatacji zużywają się w sposób naturalny to najtrudniejsza grupa do oceny przez gwaranta. Wiele uszkodzeń może powstać poprzez niewłaściwe użytkowanie, czasem jednak zdarzają się także błędy producenta, wtedy reklamacje są uznawane. Istnieją dwie grupy gwarancji, pierwsza nakładana jest przez firmę produkcyjną - przedsiębiorcy mogą dowolnie formułować jej warunki, nie licząc tylko klauzul niedozwolonych. Druga grupa to uprawnienia wynikające z postanowień zapisanych w ustawie konsumenckiej. Wyróżnia się więc:

  • gwarancję producenta - reklamacja rozpatrywana jest przez samego producenta,
  • reklamację z tytułu niezgodności z umową - tutaj jest ona rozpatrywana przez sprzedawcę, który w Twoim i również swoim imieniu będzie starał się o rekompensatę ze strony producenta

Kiedy nie warto reklamować opon?

W wielu serwisach oponiarskich pracują specjaliści, którzy błędy fabryczne opon mogą szybko zidentyfikować. Warto więc udać się do jednego z takich miejsc i pokazać pracownikowi nawet założony na samochodzie komplet. Fachowiec podpowie, czy jest sens demontażu i odsyłania ogumienia, bo to błąd leżący po stronie producenta, czy lepiej tego nie robić, ponieważ jest to jedynie strata czasu i stres podczas rozpatrywania reklamacji i gwarancji. Dlaczego to najlepsza droga? Ponieważ wiele uszkodzeń wynika z nieprawidłowej eksploatacji i trzeba sobie to szczerze powiedzieć. Większość kierowców w swoich autach ma za niskie ciśnienie opon, które jest jedną z najczęstszych przyczyn uszkodzeń. Często także dochodzi do problemów mechanicznych opony poprzez najechanie na krawężnik czy dziurę. Specjaliści bez problemu zidentyfikują to po stanie zwróconego ogumienia i negatywnie rozpatrzą wniosek klienta.

Reklamacja opon

Kiedy dobrze jest zareklamować opony?

Jeśli kupiłeś nową oponę i wykazuje ona oznaki deformacji, bo na przykład nie da się jej wyważyć na stacji wulkanizacyjnej - wtedy reklamuj ogumienie. Hurtownia opon, w której kupiłeś towar, skontaktuje się z producentem i z pewnością wszystko zostanie bezproblemowo rozwiązane. Pamiętaj jednak, aby od razu poinformować o tym Twojego dostawcę opon, czas działa na Twoją niekorzyść, szczególnie kiedy wiesz o wadzie fabrycznej, a dalej jeździsz na tym ogumieniu. Z każdym miesiącem od zakupu nowego kompletu szanse na pozytywną decyzję odnośnie do Twojej reklamacji maleją.

Ząbkowanie opon - częsta przyczyna reklamacji

Czym jest ząbkowanie bieżnika? To sytuacja, w której dochodzi do jego nierównomiernego zużycia się, co powoduje między innymi narastający hałas podczas jazdy. Producenci jednak nie uznają reklamacji z tego powodu, udowodnienie im winy jest bardzo trudne, bo twierdzą, że wynika to z warunków eksploatacji i stanu auta, a nie jest wadą samego ogumienia.

Ile może trwać gwarancja producenta?

Oczywiście dane różnią się w zależności od producenta i tak z karty gwarancyjnej koncernu Pirelli, pod którego podchodzi między innymi Metzeler, wynika, że marka oferuje maksymalny okres 7 lat gwarancji - jak widać, całkiem sporo. Continental, który ma Uniroyal, General Tire, Barum czy Matador także oferuje 7 lat gwarancji, licząc od daty zakupu. W przypadku opon rolniczych trwa ona 10 lat, ale od daty produkcji. To tylko przykłady, wielu producentów nie daje na swoje produkty większej gwarancji niż 2 lata. Dowiedziałeś się więc, w jakich sytuacjach możesz reklamować kupione ogumienie i w jakim okresie po zakupie.

Komentarze