Usuwanie wgnieceń bez lakierowania - metoda PDR

Usuwanie wgnieceń bez lakierowaniaKolizja samochodowa na drodze w korku, gradobicie czy stłuczka na parkingu spowodowały małe wgniecenie karoserii? Zakładasz drogie usługi blacharskie z lakierowaniem włącznie? Nic bardziej mylnego. Niewielkie zniekształcenia blachy można naprawić bez kosztownego malowania. Jak usunąć wgniecenia w karoserii bez lakierowania?

Łączenie wgniecenia z drogimi usługami lakierniczymi jest bardzo mylne i stereotypowe. Niewielka stłuczka na drodze, chwila nieuwagi i dobicie w tył innego pojazdu, nie powoduje spustoszenia portfela kierowcy. Istnieje kilka metod wypychania i wygładzania blachy samochodu tak, aby ślady po niefortunnym zdarzeniu drogowym zniknęły. Metoda usuwania wgnieceń PDR jest jedną z nich.

Usuwanie wgnieceń w karoserii metodą PDR

Metoda PDR, czyli Paintless Dent Repair polega na nieinwazyjnym dla lakieru wypychaniu lub wyciąganiu wgnieceń. Ważne jednak jest, aby lakier w miejscu zniekształcenia blachy nie był uszkodzony i nie była wcześniej kładziona w miejscu wgniecenia szpachla. Najczęściej metodę tą stosuje się po gradobiciu, niewielkiej stłuczce czy aktach wandalizmu na parkingu. Wypychanie, czyli inaczej masowanie blachy stosuje się na niewielkich i dostępnych powierzchniach karoserii typu klapa, drzwi lub maska. Cały proces odbywa się za pomocą dźwigni, dzięki której precyzyjnie można wypchnąć blachę. Zabieg należy uzupełnić zastosowaniem lampy z odbłyśnikiem, która pokaże, czy pozostały jakieś nierówności.

Drugą techniką PDR likwidowania wgnieceń jest metoda "na klej" (wyciągania wgnieceń). Specjalny klej mocuje w miejscu wgniecenia kołek który ma kształt grzybka. Łapiąc za grzybek wyciąga się wgniecenie. Metoda ma swoje zastosowanie w miejscach trudno dostępnych oraz przy obecności bardzo dużej ilości wgnieceń. Przykładem jest dach samochodu, który po gradobiciu ma wiele zniekształceń, a wypychanie wgnieceń wiązałoby się z demontażem podsufitki. W przypadku wyciągania nie ma konieczności demontażu elementów wewnątrz kabiny.

Coraz bardziej popularne staje się także usuwanie zniekształceń blachy we własnym zakresie przez rozgrzewanie miejsca wgniecenia oraz szybkie chłodzenie suchym lodem. Metoda jest skuteczna, ale bywa także inwazyjna dla samego lakieru. Przy drobnym błędzie nastąpi uszkodzenie lakieru i niestety konieczna będzie wizyta w zakładzie lakierniczym.

Zalety i wady metody PDR

Podstawową zaletą wypychania lub wyciągania wgnieceń jest oszczędność czasu i pieniędzy. Koszty lakierowania są niewspółmiernie wyższe w stosunku do omawianej metody. Oszczędza się także czas, ponieważ proces usuwania zniekształceń blachy trwa od 30 minut do maksymalnie kilku godzin, a lakierowanie nawet jednego elementu karoserii trwa minimum jeden dzień. Tempo usuwania wgnieceń zależne jest od ich ilości i dostępności. Wadą natomiast jest możliwość zastosowania metody PDR - nie każdy rodzaj wgnieceń nadaje się do wypychania. Blacharz musi ocenić czy na powierzchni karoserii nie doszło do uszkodzenia lakieru lub załamań blachy. Wymienione czynniki mechaniczne dyskwalifikują metodę PDR z użycia.

Bardzo ważnym czynnikiem przy zastosowaniu PDR jest także sprzęt do wypychania lub wyciągania wgnieceń. Aby dokładnie zlokalizować miejsce zniekształcenia należy zastosować specjalistyczne lampy stacjonarne lub przenośne - montowane na karoserii. Nie jest to standardowe oświetlenie, a profesjonalne, które bazuje na wyświetlaniu linii, które dokładnie lokalizują wszelkie załamania na powierzchni karoserii. Brak odpowiedniego sprzętu i odpowiednich umiejętności może spowodować trwałe uszkodzenie lakieru i konieczność malowania. Wypychanie lub wyciąganie wgnieceń najlepiej powierzyć sprawdzonemu zakładowi, który posiada wykwalifikowany, doświadczony personel.

Unikanie profesjonalnych warsztatów blacho-lakierniczych po niewielkiej kolizji wynika ze stereotypowego myślenia. Usługa wypychania miejscowej deformacji blachy w wyspecjalizowanym warsztacie jest niedroga w porównaniu z malowaniem karoserii. Wyrównywanie wgnieceń jest także przystępne czasowo i trwa maksymalnie jeden dzień oraz oczywiście bardzo ważnym czynnikiem jest brak lakierowania, co powoduje, że samochód po naprawie zachowuje swoją rynkową wartość.

Ocena: 5.0

Komentarze