Jak działa koło dwumasowe?

Koło dwumasowePojęcie koła dwumasowego znane jest przede wszystkim użytkownikom samochodów z silnikiem diesla i najczęściej kojarzy się z bardzo wysokimi kosztami wymiany. Co to jest koło dwumasowe? Jak działa koło dwumasowe? W tym artykule postaram się przybliżyć zasadę działania i jego budowę, a także wskażę co zrobić, żeby koszty wymiany nie spędzały snu z powiek. Może się wtedy okazać, że nie takie licho straszne, jak go malują.

Zasada działania koła dwumasowego

Zanim na początku lat osiemdziesiątych XX w. inżynierowie opracowali koło dwumasowe, jego funkcję pełniło koło zamachowe. To ono podtrzymywało ciągłość ruchu silnika, magazynując energię nierównomiernie dostarczaną przez pracujące cylindry. Jednak z biegiem postępu i zwiększającą się mocą jednostek napędowych, drgania wywoływane przez pracujący silnik stawały się dużo większe. Przenosiły się zwłaszcza na skrzynię biegów, powodując jej szybsze zużycie, a nawet doprowadzały do drgania nadwozia. Dzięki swojej unikalnej budowie dwumasa bez trudu przenosi większą moc i moment obrotowy, a przy tym tłumi niemal wszystkie drgania, wywoływane przez pracujący silnik. Niweluje wibracje przy niskich obrotach, a także charakterystyczne szarpnięcia przy zmianie biegów, co znacząco wpływa na komfort jazdy.

Budowa koła dwumasowego

Jak wskazuje nazwa tego urządzenia, koło dwumasowe składa się z dwóch kół, zwanych masami. Koło masy pierwotnej przytwierdzone jest do wału korbowego silnika i za pomocą wieńca współpracuje z rozrusznikiem. Tymczasem koło masy znajduje się po stronie skrzyni biegów i współpracuje ze sprzęgłem. Obie masy łączy zmocowany pomiędzy nimi tłumik drgań skrętnych. Zastosowane w tłumiku wydajne sprężyny, pozwalają zniwelować niemal wszystkie wibracje, związane z pracą jednostki napędowej.

Zużycie koła dwumasowego

Dwumasa ma skomplikowaną budowę, dlatego jest uznawana za element o wysokiej awaryjności. Niestety za technologia idzie też wysoki koszt części, o czym na pewno przekonał się już niejeden kierowca zmuszony do wymiany tego elementu. Objawem wskazującym na zużycie koła dwumasowego najczęściej jest stuknięcie zaraz po zmianie biegu i puszczeniu sprzęgła. Innymi objawami mogą być drgania silnika i gałki zmiany biegów przy niskich obrotach silnika. Wibracje i szarpnięcia pojawiają się także podczas przyspieszania z niskiej prędkości.

Wymiana koła dwumasowego

Na legendarne koszty wymiany dwumasu wpływa nie tylko cena samego urządzenia, ale również trudność jego wymiany. To generuje dodatkowe koszty, czyli robociznę. Jak sugerują eksperci ze sklepu sprzegla24.pl - przy wymianie dwumasy warto również wymienić sprzęgło, ponieważ jeśli mamy problemy z dwumasą, sprzęgło najczęściej także nadaje się już do wymiany. Wymienienie wszystkich elementów podczas jednej wizyty w warsztacie, pozwoli nam nie wracać kolejny raz do wyciągania skrzyni biegów. Niejednokrotnie koło zamachowe zespolone jest ze sprzęgłem, a to rozwiązanie ułatwia nieco wymianę, skraca jej czas, a także zmniejsza trudność. Żeby ograniczyć koszty związane z wymianą, warto poszukać sprawdzonego serwisu samochodowego i nie jechać prosto do ASO. Proponuję też zwrócić uwagę na markowe zamienniki, które są podobnej jakości, co oryginalne części. To wszystko pozwoli zmniejszyć cenę wymiany koła dwumasowego nawet o 50%.

Dwumasa niewątpliwie znacząco wpływa na komfort jazdy, pozwala zmniejszyć średnie spalanie nawet o 5%, ale jest też jednym z bardziej awaryjnych i kosztownych elementów. Na tempo zużycia ma wpływ nasza jazda samochodem. Jeśli wyeliminujemy szarpaną jazdę, ruszanie z piskiem opon i gwałtowne zwiększanie prędkości, powinniśmy odsunąć w czasie koszty wymiany dwumasy.

Autor: www.sprzegla24.pl.

Komentarze