Jakie są objawy uszkodzonej cewki zapłonowej?

Objawy uszkodzonej cewki zapłonowejAwarie układu zapłonowego są często spotykane w autach z silnikami benzynowymi. Uszkodzeniu ulec może przykładowo cewka zapłonowa. Czym jest to urządzenie? Jak rozpoznać objawy uszkodzonej cewki zapłonowej? Ile wynosi żywotność cewki zapłonowej?

Cewka zapłonowa - objawy

Cewka zapłonowa jest jednym z elementów układu zapłonowego, którego zadaniem jest gromadzeniem określonej ilości energii elektrycznej. Dzięki temu dochodzi do przeskoku iskry na świecę zapłonową, a także zapłonu mieszanki paliwowo-wietrznej.

Jeśli chodzi o sprawdzenie, czy cewka działa prawidłowo, warto skorzystać z pomiaru rezystancji uzwojenia pierwotnego i wtórnego, którego dokonamy z użyciem omomierza. Ta wartość uzwojenia pierwotnego może oscylować w granicach poniżej oma do kilku omów (wiele zależy od danego auta). Natomiast uzwojenie wtórne zazwyczaj wynosi od 800 omów do kilkunastu omów. Precyzyjny pomiar zapewni dokładne sprawdzenie wartości rezystencji, jaką zaleca dany producent.

Sprawdzenie dobranej cewki

Na samym początku warto określić, czy cewka została odpowiednio dobrana do samochodu. Cewka nie powinna posiadać zbyt dużej oporności uzwojenia pierwotnego, gdyż to doprowadzi do większego zużycia poziomu paliwa oraz mniejszej mocy. Cewka o zbyt małej wartości rezystencji natomiast doprowadzi do za dużego przepływu prądu, przez co może dojść do szybkiego uszkodzenia cewki, a nawet modułu zapłonowego.

W trakcie sprawdzania oporności uzwojenia wtórnego trzeba zwrócić uwagę na to, że niektóre cewki posiadają wysokonapięciowe diody. W tym przypadku omomierz wskazać może przerwę w obwodzie, natomiast w trakcie zwarć między zwojami badanie będzie nieskuteczne. Okazuje się, że takie zwarcia prowadzą bardzo często do problemów z zapłonem po nagrzaniu cewki i jej obciążeniu.

Żywotność cewki zapłonowej

Żywotność cewki zapłonowej jest związana głównie z wytrzymałością i prawidłową izolacją jej uzwojeń, przede wszystkim wartości wtórnej. Sposób izolowania uzwojeń w aktualnie stosowanych cewkach może dzielić się na cewki suche i olejowe.

Żywotność cewki zapłonowej

Cewka sucha posiada uzwojenie izolowane za pomocą odpowiednich substancji impregnujących (np. cerezyna, parafina). Przed osadzeniem cewki stosuje się te substancje, następnie umieszcza się uzwojenia, zalewając je masą izolacyjną.

Cewka olejowa posiada uzwojenia zatopione w transformatowym oleju, który wypełnia około 70% jej obudowy. Olej tego typu wyróżnia się bardzo dobrymi właściwościami izolacyjnymi, a także zapobieganiem procesom jonizacji, co wpływa na dłuższą żywotność. Aby cewka była trwała, powinna cechować się szczelnością głowicy i obudowy. Urządzenie to dobiera się w zależności od napięcia znamionowego instalacji, częstotliwości zapłonów, a także sposobu mocowania.

Objawy uszkodzonej cewki zapłonowej

Uszkodzona cewka zapłonowa daje szereg objawów, które prowadzą do wypadania zapłonów lub braku iskry na cylindrze. Na początku oprogramowanie silnika może nie dawać żadnych sygnałów, jednakże w nowszych modelach aut pojawiają się kontrolki wskazujące na problemy. Dzięki systemowi diagnostyki pokładowej szybko wykryty zostanie całkowity brak zapłonu.

Innymi objawami awarii są przykładowo problemy z uruchomieniem silnika, szarpanie silnika, większe zużycie paliwa, a także spadek mocy. Silnik zaczyna nierówno pracować w trakcie przyspieszenia lub postoju. Kłopoty tego typu często prowadzą do konieczności wymiany cewki, ale także świec i przewodów zapłonowych.

W tym przypadku rzadko dochodzi do zabezpieczenia styków - problemy powstają w przypadku zanieczyszczeń i korozji, którą wywołuje nieszczelna osłona gniazda. Cewka zapłonowa może także zostać uszkodzona wtedy, gdy nie ma gdzie oddać energii przez brak styku lub przerwanie przewodu wysokiego napięcia. Podczas wymiany cewki zapłonowej warto dokonać kontroli stanu styków przewodów zapłonowych.

Jeśli chodzi o cewka zapłonowa objawy - są one zazwyczaj łatwe do wykrycia i powinny zostać szybko naprawione. To pozwoli zapobiec dalszym problemom i wpłynąć na bezpieczeństwo w trakcie jazdy.

Autor: www.deler.pl.

Komentarze