Daewoo LeMans

Lemans

Daewoo LeMans, Cielo i Nexia to kompaktowe samochody osobowe produkowane przez Daewoo w latach 1986-2008. Model bazował na Oplu Kadett E, ale przeszedł liczne modernizacje i był oferowany pod różnymi nazwami na różnych rynkach. Dzięki swojej solidnej konstrukcji, przystępnej cenie i niezawodnym silnikom stał się jednym z najpopularniejszych modeli Daewoo na świecie.

Geneza modelu

W połowie lat 80. Daewoo nawiązało współpracę z General Motors, co pozwoliło firmie na produkcję samochodów na bazie konstrukcji Opla. Opel Kadett E (znany także jako Vauxhall Astra) był jednym z najlepszych kompaktów tamtych czasów, dlatego Daewoo zdecydowało się na wprowadzenie jego wersji na rynek koreański i międzynarodowy.

Pierwsza wersja, Daewoo LeMans, pojawiła się w 1986 roku i była produkowana w Korei Południowej. W latach 90. model przeszedł modernizację i był sprzedawany pod nazwami Daewoo Cielo (1994) oraz Daewoo Nexia (1995).

Wersje nadwoziowe i stylistyka

Daewoo LeMans/Cielo/Nexia było oferowane w kilku wariantach nadwozia:
3-drzwiowy hatchback - wersja sportowa, rzadziej spotykana
5-drzwiowy hatchback - bardziej praktyczna wersja
4-drzwiowy sedan - najpopularniejsza odmiana

Pod względem stylistycznym pierwsze wersje LeMans były niemal identyczne z Oplem Kadettem, ale Daewoo wprowadziło charakterystyczny przedni pas z wąskimi reflektorami i maską o bardziej aerodynamicznym kształcie.

W późniejszych wersjach (Cielo, Nexia) zmieniono grill, reflektory i tylne lampy, nadając modelowi bardziej nowoczesny wygląd.

Silniki i osiągi

Model był napędzany silnikami Opla, które słynęły z trwałości i prostoty konstrukcji.

Dostępne jednostki napędowe:

  • 1.5 L SOHC (75 KM) - podstawowy, ekonomiczny silnik
  • 1.5 L DOHC (90 KM) - mocniejsza wersja z lepszą dynamiką
  • 1.6 L SOHC (90 KM) - bardziej elastyczna jednostka
  • 1.8 L SOHC (95 KM) - dostępna w niektórych wersjach eksportowych
  • 2.0 L DOHC (105 KM) - najmocniejsza wersja, stosowana w sportowych odmianach

Silniki były połączone z 5-biegową skrzynią manualną lub opcjonalnie 3- lub 4-biegowym automatem.

Średnie spalanie wynosiło 6-8 l/100 km, co czyniło model oszczędnym w eksploatacji.

Wyposażenie i komfort

W zależności od wersji i rynku, model oferował różne poziomy wyposażenia.

✔ Wspomaganie kierownicy
✔ Elektryczne szyby
✔ Elektryczne lusterka
✔ Klimatyzację (w bogatszych wersjach)
✔ Centralny zamek
✔ Radioodtwarzacz kasetowy lub CD
✔ ABS i poduszkę powietrzną (w późniejszych wersjach)

Pod względem komfortu jazdy samochód był dobrze wygłuszony i oferował miękkie zawieszenie, co sprawiało, że był wygodny na dłuższe trasy.

Popularność na świecie i w Polsce

Korea Południowa

Daewoo LeMans było jednym z pierwszych aut produkowanych na dużą skalę w Korei i stało się jednym z najlepiej sprzedających się modeli na rynku krajowym.

Europa (w tym Polska)

W latach 90. model Cielo/Nexia trafił do Polski, gdzie był sprzedawany przez sieć Daewoo-FSO. Dzięki niskiemu cennikowi i prostej konstrukcji zdobył dużą popularność wśród osób szukających niedrogiego i łatwego w naprawie samochodu.

Rosja i kraje WNP

W Rosji i Uzbekistanie (pod marką Uz-Daewoo Nexia) model był produkowany aż do 2008 roku, co świadczy o jego popularności i trwałości.

Zakończenie produkcji i następcy

Produkcja Daewoo LeMans/Cielo/Nexia zakończyła się w Korei w 1997 roku, gdy zastąpił go Daewoo Lanos. Jednak w Uzbekistanie Nexia była produkowana do 2008 roku, a jej bezpośrednim następcą stał się Chevrolet Nexia.

Zalety i wady

Zalety
✔ Prosta i trwała konstrukcja
✔ Niskie koszty eksploatacji i tanie części
✔ Przestronne wnętrze i duży bagażnik
✔ Komfortowe zawieszenie

Wady
✖ Przeciętne zabezpieczenie antykorozyjne
✖ Mało nowoczesny design w późniejszych latach
✖ W podstawowych wersjach skromne wyposażenie

Dziedzictwo

Daewoo LeMans/Cielo/Nexia do dziś można spotkać na drogach Europy Wschodniej i Azji Środkowej. Był to model, który ugruntował pozycję Daewoo jako producenta przystępnych cenowo, solidnych samochodów dla szerokiego grona odbiorców.

Komentarze